Verkkouutiset

Nettiohjeet: näin tunnistat venäläispropagandan trollaajan

Ukraine@war -blogissa on laadittu ohjeet venäläisen nettipropagandan syöttäjien tunnistamiseksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ukrainan kriisistä aktiivisesti bloggaava Peter Martin muistuttaa, että nykykonfliktit käydään julkisuudessa. Hänen mukaansa sosiaalinen media näyttelee suurta roolia yleisen mielipiteen muodostuksessa.

”Netissä on laumoittain informaatiosotaa käyviä taistelijoita. Heitä kutsutaan trolleiksi ja näin tunnistat heidät”, bloggaaja toteaa trollauksentunnistuskirjoituksessaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Martin listaa eri tason propagandatrollit. Hänen mukaansa alinta kastia ovat yksinkertaiset ohjelmat, jotka tuottavat automaattisia vastauksia muun muassa tiettyjä sanoja sisältäviin twiitteihin.

”Lähetin esimerkiksi twiitin, jossa oli sanat invaasio ja Venäjä. Sain nimettömältä käyttäjältä vastauksen, joka ei liittynyt mitenkään viestini muuhun sisältöön, ja jossa todettiin, ettei Venäjän olisi ollut tarpeen ryhtyä toimiin, jos Länsi ei olisi sekaantunut Ukrainan asioihin”, Martin kirjoittaa.

Ensimmäisen ja toisen tason trollit ovat todellisia henkilöitä, jotka jakavat ensin kohteidensa twiitteja aktiivisesti, mutta kääntyvät sitten näitä vastaan ja alkavat arvostella ja kyseenalaistaa kohteensa julkaisemaa materiaalia.

Martinin mukaan ensimmäisen ja toisen luokan trollit on kuitenkin helppo tunnistaa. Heidän profiilinsa ovat tavallisesti anonyymejä, eikä niissä ole yleensä kuvia käyttäjästä. Heidän julkaisemissaan viesteissä on usein pahoja asiavirheitä.

Trolleilla on myös harvoin seuraajia tai ystäviä sosiaalisessa mediassa.

”He vain jakavat twiittejä. Heillä ei ole juurikaan omia julkaisuja”, Martin muistuttaa.

Korkeimman tason trollit ovat Martinin mukaan todellisia ammattilaisia.

”Näillä trolleilla on paljon seuraajia. Heidän profiileissaan on linkkejä ammattimaisille nettisivuille ja he herättävät luottamusta. Nämä profiilit on luotu varsin tarkasti”, Martin varoittaa.

”Jos he ovat valmiita maksamaan miljoonia pitääkseen armeijansa pyörimässä, mikseivät he maksaisi joitakin tuhansia rakentaakseen uskottavia nettiprofiileja, joiden kautta he voivat häiritä heille epäedullisen tiedon leviämistä”, Martin muistuttaa.

Venäjällä propagandistien armeija

Buzzfeed-uutissivusto kertoi maanantaina vuodetuista asiakirjoista, joiden perusteella Venäjän valtio pyörittää massiivista propagandakampanjaa, johon kuuluu aktiivista toimintaa sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla.

Vuodetuissa asiakirjoissa on muun muassa työntekijöille jaettuja ohjeita. Niiden perusteella propagandakäyttäjien odotetaan kirjoittavan 50 kommenttia päivässä eri medioissa julkaistuihin uutisjuttuihin. Facebookissa trollin on ylläpidettävä kuutta Facebook-tiliä ja osallistuttava keskusteluryhmiin.

Twitterissä toimivia propagandisteja vaaditaan pyörittämään kymmentä tiliä ja julkaisemaan 50 twiittiä päivässä.

Asiakirjojen perusteella kampanja on aloitettu huhtikuussa ja sen takana on Pietarilainen Internet Research Agency -niminen yritys.

Venäläisten Vedomostin ja Novaya Gazetan mukaan kampanjaa johdetaan Kremlistä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)