HSL:n hallitus pitää liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän linjauksia ajoneuvo- ja autoveron korvaavasta valtakunnallisesta kilometriverosta pääosin kannatettavina.
– Jos henkilöauton verotus muutetaan kokonaan käyttöön perustuvaksi, ihmisten liikkumistottumukset muuttuvat ja liikennejärjestelmän kapasiteetin hyödyntäminen tehostuu, HSL:n tiedotteessa sanotaan.
– Kilometriveron tuotto tulee kohdistaa sen alueen liikennejärjestelmän kehittämiseen, jolta vero kerätään. Tämä on erityisen tärkeää Helsingin metropolialueella, jotta pystymme vastaamaan joukkoliikenteen kasvavaan kysyntään ja turvaamaan liikenneverkon ylläpidon ja parantamisen, HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen sanoo.
Hänen mukaansa kilometriverolla voitaisiin lisätä joukkoliikenteen käyttöä etenkin Etelä-Suomessa ja kaupunkimaisissa kunnissa, joissa joukkoliikennetarjonta on kattavaa.
– Tämä vähentäisi kasvavan Helsingin seudun ruuhkia ja sujuvoittaisi siten joukkoliikennettä ja tavaraliikennettä. Myös henkilöautolla liikkuva hyötyy ruuhkien vähentymisestä.