Entinen europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) kertoo käyneensä vakuutusyhtiö OP-Pohjolan virkailijan kanssa oudon puhelun. Puhelu alkaa siitä, että Hassin puhelin soi.
– Satu Hassi.
– OP-Pohjolasta päivää, saanko henkilötunnuksenne.
– Anteeksi nyt vain, te soititte minulle.
Seuraa hetken hiljaisuus.
– Siis te soitatte minulle ja kysytte henkilötunnustani, Hassi jatkaa.
– Minä en voi käsitellä asiaa varmistamatta että puhun oikean henkilön kanssa.
– Mutta täytyyhän minunkin tietää, kenen kanssa puhun ja mistä.
– NN OP-Pohjolasta.
Hassi kertoo olettaneensa, että puhelu koskee hänen myrskyvahinkoaan. Hänen metsässään kaatui puita joitakin viikkoja sitten ja hän teki asiasta ilmoituksen vakuutusyhtiöön.
Virkailija toteaa Hassille, että ilman henkilötunnusta keskustelua ei voida jatkaa.
– Ette siis voi edes esittää kysymyksiä vaatimatta henkilötunnustani, Hassi ihmettelee.
– En.
– Vahinkoilmoituksessa kuitenkin annoin puhelinnumeroni ja te soitatte nyt juuri siihen numeroon.
– Henkilöllisyys täytyy silti varmistaa.
– Vahinkoilmoituksessa annoin myös sähköpostiosoitteeni, pyydän lähettämään kysymykset siihen.
– Pyydän sitten vastaamaan verkkopalvelun kautta.
Hassi ihmettelee, miten OP-Pohjolan virkailija voi kysyä henkilötunnusta ilman, että puhelun vastaanottaja voi varmistaa, että puhelu todella tulee OP-Pohjolasta. Hän muistuttaa, että kansalaisia on vuosien ajan varoiteltu antamasta esimerkiksi pankkitunnuksia puhelimitse.
Myrskyvahingon selvittely jatkui sähköpostitse. Vakuutusyhtiö halusi tietää, paljonko puiden raivaus vahinkojen korvaus maksoi. Hassi vastasi, ettei vahinkoja ole vielä korjattu, koska OP-Pohjola oli ilmoittanut etukäteen, että se haluaa ehkä lähettää tarkastajan paikalle, ennen kuin mitään tehdään.
Hassi pahoittelee ”soittajaraukkaa”, joka joutuu noudattamaan yhtiön antamia ohjeita.
Tapauksen käsittely on kesken.