Vanhusjärjestöt: Vanhusten ihmisoikeuksista ei saa tinkiä palveluista päätettäessä

Vanhusalan järjestöillä on huoli vanhusten ihmisoikeuksien toteutumisesta vanhuspalvelujen kilpailutusprosesseissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Valtaa Vanhuus -liike (Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry, Folkhälsans förbund rf, Ikäinstituutin Säätiö, Suomen Senioriliike ry, Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry, Miina Sillanpään Säätiö, Suomen Setlementtiliitto ry) Muistiliitto ry sekä Vanhustyön Keskusliitto ry vaativat, että hankintalakia uudistettaessa vanhusten ihmisoikeudet ja palvelujen laatu on nostettava keskiöön.

– Hankintalaissa on huomioitava vanhusten ihmisoikeudet siten kuin ne esitetään Euroopan ihmisoikeussopimuksessa ja Suomen perustuslaissa. Ihmisoikeudet ovat universaaleja, yhteisiä kaikille maailman ihmisille ja ne kieltävät syrjinnän. Vanhusten ihmisoikeuksista ei saa tinkiä palveluista päätettäessä, järjestöt toteavat tiedotteessaan.

Järjestöjen mukaan vanhusten oikeutta hyvään elämään, liikkumisvapauteen ja omaan kulttuuriin ei saa rajoittaa. Hoitopalvelut omalla kielellä tulee taata. Myös maahanmuuttajavanhusten palveluissa on huolehdittava heidän oikeudestaan omaan kieleensä ja kulttuuriinsa.

– Vanhusten arvostus osoitetaan siten, että vanhusten omaa mielipidettä kysytään palveluja järjestettäessä ja toiveet otetaan huomioon palveluja toteutettaessa. Tämä tulisi kirjata palvelun laatukriteeriksi.

Järjestöjen mielestä vanhuspalvelujen kilpailutuksessa hankinnan kriteereihin on sisällytettävä nykyistä painokkaammin hoidon ja hoivan palveluehdot, takuu hoidon tasosta ja sisällöstä, sekä lisäksi muun muassa ekologiset näkökulmat.

– Kilpailuttamisen kriteereihin on sisällytettävä palveluja tukeva, esimerkiksi sosiokulttuurinen toiminta, joka tuo esiin moniammatillisuutta ja nostaa palvelujen käyttäjien hyvinvointia. Hankinnassa on painotettava hinnan lisäksi nykyistä enemmän laatu- ja sisältökysymyksiä. Laatu koskee niin vanhusten kuin muitakin kunnan järjestämisvastuulla olevia palveluja. Halvin hinta ei saa olla määräävä tekijä.

Järjestöjen mukaan myös kilpailutuksen ja hankintapäätösten tulee olla nykyistä avoimempia.

– Tämä on edellytyksenä sille, että asiakas ja omaiset voivat vertailla palveluja keskenään niiden laatua ja hinta-laatusuhdetta ja tehdä päätöksiä tasapuolisesti. Näin asetetaan myös palveluntuottajat nykyistä tasa-arvoisempaan asemaan.

– Yksityiset tuottajat voivat nykyisellään kätkeytyä liikesalaisuuksien taakse, toisin kuin julkiset ja yleishyödylliset palveluntuottajat. Tämä vääristää kilpailua. Avoimuus edellyttää, että hankittavan palvelun laatu on riittävän konkreettisesti määritelty ja kunta tietä mitä haluaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)