Verkkouutiset

Asiantuntija SS:lle tiemaksuista: Autoilija ostaisi prepaid-liittymän kilometrimäärälle

Ministeriön ylijohtajan mukaan useat yritystahot Suomesta ja maailmalta ovat käyneet esittelemässä mahdollisia tiemaksujärjestelmiä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suurin muutos kansalaisten kannalta mahdollisen valtio-omisteisen väyläyhtiön perustamisessa olisi teiden käyttömaksut nykyisten verojen sijaan.

Jotta väyläyhtiö voi ottaa lainaa investointeja varten, se tarvitsee tulorahoitusta eli asiakasmaksuja.

– Siksi on keskeistä luoda sellainen asiakasmaksujärjestelmä, joka tuo markkinaehtoisesti tuloja yhtiölle infratasolla ja mahdollistaa liikennepalvelujen kilpailun, kertoo Savon Sanomien haastattelema konserniohjausosaston ylijohtaja Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ministeriö selvittää edullisen ja tietoturvan kannalta turvallisen asiakasmaksujärjestelmän luomista. Ristolan mukaan systeemin luomisessa pitää käyttää matkaviestinverkkoja. Autoilijoiden matkatieoja voidaan siten kerätä.

Liikenneoperaattori voisi ostaa valtion väyläyhtiöltä tietyn määrän kapasiteettia.

– Vaikkapa kymmeniätuhansia kilometrejä matkaa per vuosi, jota se sitten myisi edelleen eteenpäin, kuvailee Ristola.

Mallissa olisi kyse kiinteästi hinnoitellusta liittymästä samoin kuin teletoiminnassa. Autoilija tekisi liikennepalveluoperaattorin kanssa sopimuksen vaikkapa 60 000 kilometrin käytöstä vuodessa.

– Silloin ajoneuvoa ei tarvitsisi seurata millään tavalla. Se olisi könttähinta, jolla saisi ajaa niin paljon kuin lystää.

Toinen vaihtoehto olisi kerätä autoilijasta tietoa maksuvyöhykekohtaisesti.

– Ei siis reittikohtaisesti, eikä reaaliaikaisesti. Kerätty tieto olisi tiivistelmä, joka haluttaessa voitaisiin ottaa vaikkapa katsastuksen yhteydessä autosta ulos ja arvioida sen pohjalta hinta, mikä auton käytöstä on maksettava. Tämä on tuttu systeemi maailmalta ja meillä telepalveluista.

Kolmas tapa olisi etumaksutyyppinen prepaid-liittymä, joka on tuttu puhelimista. Siten autoilija ostaisi tietyn kilometrimäärän vuodessa.

– Kun ostettu kilometrimäärä alkaisi täyttyä, auto ilmoittaisi, että pitää ladata lisää kilometrejä tai valita joku muu maksutapa.

Ristolan mukaan tulevaisuudessa voi valita itselleen sopivan tavan ja määrän liikkua.

– Jos ajaa paljon, voi ostaa paketin, jossa on paljon kilometrejä. Jos taas ajaa vähän ja taajamassa, missä on julkisia liikennevälineitä, voi ostaa paketin, jossa on monenlaisia palveluja.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)