Verkkouutiset

Suomalaisten suosikkipalveluita ovat videoiden suoratoistopalvelut kuten Netflix, HBO ja Cmore. LEHTIKUVA/MARTTI KAINULAINEN

Yli kolmasosa suomalaisista ei tiedä mitä on tilannut

Useammalle kuin joka kolmannelle suomalaiselle digipalveluiden tilausten laskutus on arvoitus.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan yhteensä 32,5 prosenttia suomalaiskuluttajista ei tarkkaile tilaamiensa digitaalisten palveluiden, kuten videosuoratoistopalveluiden tai e-kirjapalveluiden laskuja.

Yli viidesosa antaa laskutuksen juosta automaattisesti seuraamatta sen tarkemmin maksettuja laskuja, ja useampi kuin joka kymmenes haluaisi hallita digipalveluiden tilauksiaan paremmin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Valtaosa suomalaisista kuitenkin suhtautuu harkiten digipalveluiden tilauksiin. Useampi kuin kuusi kymmenestä (60,5 %) käy tilauksensa läpi säännöllisesti ja lakkauttaa sen myötä tarpeettomaksi käyneet palvelunsa.

Merkittävä osa tilannut uusia digipalveluja

Yli viidesosa (22,8 %) suomalaisista on laittanut tilaukseen kuluneen vuoden aikana 2–3 uutta digipalvelua. Yli puolet (56,8 %) on käyttänyt ainakin yhtä uutta palvelua vuoden sisällä.

– Suomalaiset kokeilevat nyt uusia palveluita hurjaa vauhtia. Palveluista luovutaan nopeasti ja palveluiden määrä lisääntyy valtavasti, eli digipalveluiden markkina kehittyy kiivaasti. Kasvupotentiaali on suuri, etenkin sen käyttäjäryhmän keskuudessa, jotka eivät ole aktiivisia digitaalisten palveluiden tilaajia, Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen sanoo.

Neljä kymmenestä (40,5 %) suomalaisista ei ole ottanut yhtään uutta palvelua vuoden aikana käyttöönsä.

Suomalaisten selvällä enemmistöllä (60,6 %) on käytössään 1–3 kuukausimaksullista digipalvelua. Kyselyn mukaan runsas viidesosa suomalaisista ei kuitenkaan tilaa yhtään digitaalista palvelua säännöllisesti. Esimerkiksi 65–75-vuotiaista yli kolmasosa (34,6 %) kuuluu tähän ryhmään.

Joka kolmas pettynyt tilaamaansa palveluun

Tutkimuksessa selvitettiin myös, miksi suomalaiskuluttajat ovat katkaisseet digitaalisen palvelun säännöllisen tilauksen. Runsas kolmasosa (34,3 %) oli lakkauttanut tilauksensa, koska palvelun sisältö ei vastannut odotuksia.

– Suomalaiskuluttajat ovat yleensä ottaen erittäin hintatietoisia, mikä tulee esille myös tästä kyselystä. Yllättävän monen kohdalla ennakko-odotukset tilatusta palvelusta eivät kuitenkaan vastanneet todellisuutta. Tämä on vahva viesti palveluiden suunnittelijoille ja markkinoijille, Tuominen sanoo.

Lähes kolmasosa suomalaisista (28,9 %) kertoo lakkauttaneensa palvelun, koska se tuntui liian kalliilta. Noin neljäsosa kertoi vain halunneensa kokeilla palvelua. Useampi kuin joka kymmenes (12,8 %) ilmoitti lopettaneensa tilauksen, koska löysi vastaavan palvelun jostakin halvemmalla tai ilmaiseksi.

Musiikin suosio ei ole elokuvien tai sarjojen tasolla

Suomalaisten suosikkipalveluita ovat videoiden suoratoistopalvelut kuten Netflix, HBO ja Cmore, joita käyttää 59,1 prosenttia suomalaisesta. Musiikkipalvelut, kuten Spotify sekä Apple Music, ovat noin kolmasosan suosiossa (30,4 %).

Kiinnostusta herättävät myös tietoturvapalvelut sekä tallennustila pilvipalvelussa, esimerkiksi Dropbox, Google One Drive sekä iCloud. Sen sijaan e-kirjat ovat kyselyn mukaan vasta sijalla viisi.

Teknologiayhtiö Qvik tutki kuluttajien digitaalisten palveluiden tilaustottumuksia joulukuussa valtakunnallisella kyselytutkimuksella sekä Suomessa että Ruotsissa. Molempien maiden tulokset olivat samankaltaisia. Sähköiseen kyselyyn vastasi Suomessa tuhat henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia ja otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Sähköisen kyselytutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Bilendi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)