Yhdysvaltain laivasto ilmoittaa lisäävänsä läsnäoloaan arktisella alueella, jonka laivareitit ovat avautumassa lämpenevän ilmaston myötä.
USNI-laivastoinstituutin mukaan ensi kesänä ”kylmille pohjoisille alueille” eli Norjanmerelle ja Barentsinmerelle lähetettävään laivasto-osastoon voisi kuulua myös lentotukialus, kuten viime vuoden lokakuussa.
Laivastoministeri Richard V. Spencer painotti aiemmin tällä viikolla, että Yhdysvallat on toiminut aktiivisesti arktisella alueella jo 1960-luvulta lähtien. Operaatiot on tosin aiemmin suoritettu pääasiassa sukellusveneillä tai pitkän kantomatkan lentokoneilla.
Jäiden sulaminen on Spencerin mukaan muuttanut tilannetta ”dramaattisesti”.
– Myös rannikkovartiosto voi osallistua yhteistoimintaan, pohdimme sitä parhaillaan. Miksi sitten teemme näin? Meidän on opittava, millaista tällaisessa ympäristössä toimiminen on, Spencer sanoi Center for a New American Security -ajatuspajan keskustelussa.
Raju merisää pakotti laivat kääntymään
Haasteena on, ettei Yhdysvaltain laivaston uusissa aluksissa ole tarvittavia jäänpoistolaitteita.
Vaikka USS Harry S. Truman -lentotukialuksen kerrotaan selviytyneen viimevuotisesta harjoituksesta ilman suurempia ongelmia, oli pienempien huolto- ja saattolaivojen taival tuskainen jäätävässä säässä ja kovassa aallokossa. Esimerkiksi osa Norjaan matkanneista maihinnousualuksista joutui kääntymään ja palaamaan takaisin Islantiin vaurioiden vuoksi.
Laivastoministeri huomautti Venäjän selittäneen laivastotoimintansa lisääntymistä arktisella alueella etsintä- ja pelastustehtävillä.
– Ehkä meidänkin pitäisi olla siellä etsimässä pelastettavia, Richard V. Spencer vitsaili.
– Vakavasti ottaen, vapaan merenkulun periaatteen tulisi päteä myös arktisella alueella. Tässä on kyse sen turvaamisesta.