Turvavyön käyttö on Suomessa erinomaisella tasolla, Liikenneturva kertoo.
Viime vuonna tehtyjen tarkkailujen mukaan etupenkillä matkustavista jopa 96 prosenttia matkusti turvavyö kiinnitettynä. Eroa ei ollut maantie- tai kaupunkiajon välillä.
– Ehdottomasti yksi tärkeä käyttöä lisäävä tekijä on ollut turvavyömuistuttimien yleistyminen. Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille, vahvistaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen tiedotteessa.
Turvavyön asennuspakko uusiin autoihin tuli voimaan vuoden 1971 alussa. Käyttöpakko henkilöauton etuistuimilla on ollut vuodesta 1975 ja takaistuimilla vuodesta 1987 alkaen.
Turvavyön tärkeys tulee konkreettisesti esille vuosittain liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa kuolonkolareissa. Onnettomuusinstituutti OTI:n mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä.
Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut päällä.
Pidemmän aikavälin tarkastelussa vuosina 2006–2015 paketti- ja henkilöautoille sattuneissa onnettomuuksissa turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa yli 300 henkeä kuolemalta.
– Turvavyö on viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste. Toisaalta jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen sanoo.