Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen on huolissaan pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen suunnitelmista polttoaineiden jakeluoikeuksien myymiseksi, eli päästökaupan ulottamista jakeluun. Myyntilupajärjestelmä voisi toteutuessaan johtaa polttoneisteiden 40 sentin korotukseen. Heinosen mukaan vastaavaa myyntilupajärjestelmää ei ole käytössä missään muussa EU-maassa.
Heinonen mukaan kyseessä olisi kuolinisku koko maan elävänä pitämiselle. Kansanedustaja ihmettelee, miten keskusta voi olla tällaisessa mukana.
– Onko tämä sitten hallituksen tarkoituskin? Marinin hallitushan teki elokuussa 2020 koko vuosituhannen suurimman kertakorotuksen polttoaineveroon keskustalaisen valtiovarainministerin esittelystä. Nyt keskusta on yrittänyt vakuutella, että uusia veronkorotuksia ei enää tulisi, mutta nyt paljastuukin koko ajan uusia hallituksen suunnitelmia, mitkä tosiasiallisesti nostaisivat rajusti polttoaineen hintaan ja liikenteen maksutaakkaa. Kysyä pitääkin, että miten keskusta voi olla tällaisessa mukana, sillä tämän lasku lankeaa nimenomaan maaseudulle ja yrittäjille, kysyy Heinonen.
Heinosen mukaan uudesta järjestelmästä koituu lisälasku myös kuljetusalalle ja yrittäjille. Uudessa järjestelmässä polttoaineen jakelija joutuisi ostamaan polttoaineen jakeluoikeuksia valtion huutokaupoista.
– Autoliiton arvioiden mukaan tämä malli nostaisi polttoaineiden hintoja 34-40 senttiä litralta. Ymmärrän hyvin, että omaa autoa työssäkäyntiin yms. tarvitsevat ovat huolissaan, mutta ymmärrän myös kuljetusalan ja yrittäjien huolen. SKAL esimerkiksi on aiheellisesti nostanut esille huolen, että hallitus ajaa nyt lisämaksuja jälleen kotimaiselle kuljetusalalle, mutta ulkomaalaiset rekat tulevat rajan yli tankit täynnä halpaa dieseliään. Minusta ulkomaisille rekoille pitäisikin lopulta saada voimaan jonkinlaiset tiemaksut. Ja alleviivaan, että vain ulkomaisille rekoille, vaatii Heinonen.