Helsingin seudun liikenteen (HSL) osastonjohtajien mukaan tiemaksut toisivat hyötyjä alueen asukkaille.
– Ne vähentäisivät ruuhkautumista ja lyhentäisivät henkilöautojen, tavaraliikenteen ja joukkoliikenteen matka-aikoja. Liikenneonnettomuudet vähenisivät. Tuotoilla voitaisiin parantaa liikenteen infrastruktuuria, joukkoliikenteen palvelutasoa ja laskea lippujen hintoja, Mari Flink ja Sini Puntanen toteavat Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan.
Tiemaksuja autoilijoille esitetään Helsingin seudun kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelmassa olennaisena keinona liikenteen päästöjen vähentämiseen. Monet suunnitelman linjauksista iskisivät autoilijoiden kukkaroihin. Verkkouutiset kertoo suunnitelmasta tässä.
Useat pääkaupunkiseudun päättäjät ovat vastustaneet tiemaksujen käyttöönottoa.
Kokoomuslaiset Sipoon kunnanvaltuuston puheenjohtaja Heikki Vestman ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Atte Kaleva kirjoittivat HS:n mielipidekirjoituksessaan, että tiemaksut muodostaisivat käytännössä työntekoon kohdistuvan lisäveron. Tiemaksut olisivat autolla päivittäin töissä käyvälle 700-900 euroa vuodessa. Joidenkin kohdalla maksu olisi jopa 1[nbsp]200 euron luokkaa.
HSL:n osastonjohtajat vastaavat kokoomuslaisten kritiikkiin ja perustelevat tiemaksuja päästövähennystavoitteilla.
Mari Flinkin ja Sini Puntasen mukaan Mal-suunnitelman tavoite vastaa Suomen virallista tavoitetta leikata liikenteen päästöjä Helsingin seudulla vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
– Tiemaksut ovat yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä, mutta ne eivät toimi yksinään vaan osana maankäytön, asumisen ja liikenteen kokonaisuutta.
– Muutama kuukausi sitten julkaistu IPCC:n ilmastoraportti osoitti, ettei päästöleikkauksissa voida enää viivytellä. Kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta liikenteen päästöt saadaan laskuun Helsingin seudulla. Pelkät lupaukset eivät enää riitä, HSL:n osastonjohtajat kirjoittavat.
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava linjasi aiemmin Verkkouutisten haastattelussa, että tiemaksujen käyttöön ottaminen vaatisi valtakunnallisen uudistuksen liikenteen verotus- ja maksujärjestelmään.
Lue myös:
Tiemaksu olisi uusi työvero – joka matkasta kahden euron maksu
Uusi keino vähentää autoilua: Työpysäköinti halutaan verolle