Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) aikoo esittää hallitukselle, että hallitus suosittelisi eduskunnalle tiedustelulainsäädäntöpakettiin liittyvän perustuslain muutoksen säätämistä kiireellisenä asiana.
– Suomen turvallisuustilanteen muutokset ja tarve varautua kansallista turvallisuutta uhkaavaan toimintaan muodostavat sellaisen poikkeuksellisen tilanteen, jossa perustuslain kiireelliselle muuttamiselle on välttämätön tarve tiedusteluviranomaisten asianmukaisten toimivaltuuksien säätämiseksi, Häkkänen sanoo tiedotteessa.
Häkkänen kertoo, että oikeusministeriössä on tehty huolellinen kokonaisarviointi, johon ehdotus kiireellisen menettelyn käytöstä perustuu.
Hallituksen valmistelemien siviili- ja sotilastiedustelulakien säätäminen suunnitellussa muodossa vaatii perustuslain muuttamista. Tämän lisäksi lakikokonaisuuteen liittyy lakiehdotus tiedustelutoiminnan valvonnasta.
Perustuslain muuttaminen käsitellään eduskunnassa yleensä niin sanotussa normaalissa perustuslainsäätämisjärjestyksessä eli eduskunta käsittelee lain tavallisen tapaan ja hyväksyy sen yksinkertaisella enemmistöllä lepäämään seuraavien eduskuntavaalien yli. Vaalien jälkeen lakiehdotus pitää hyväksyä asiasisällöltään muuttamattomana määräenemmistöllä eli 2/3 enemmistöllä.
Perustuslakia koskevaa ehdotusta ei tarvitse jättää lepäämään vaalien yli, mikäli se julistetaan kiireelliseksi vähintään 5/6 kannatuksella. Lakiehdotus voidaan tämän jälkeen hyväksyä 2/3 enemmistöllä.
Perustuslakiin uusia perusteita rajoittaa luottamuksellisen viestin salaisuutta
Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on perustuslain mukaan loukkaamaton.
Perustuslain nykyisen sanamuodon mukaan lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista luottamuksellisen viestin salaisuuteen vain yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana.
Sanamuodon ja sen nykyisen tulkintakäytännön mukaan lailla ei voida säätää viestin suojan rajoittamisesta muissa tarkoituksissa, kuten esimerkiksi kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi ja siihen kohdistuviin uhkiin varautumiseksi.
Perustuslakiin on tarkoitus ehdottaa lisättäväksi uusia hyväksyttäviä perusteita rajoittaa luottamuksellisen viestin salaisuutta. Viestin suojaa voitaisiin kaavaillun ehdotuksen mukaan rajoittaa myös, jos se olisi välttämätöntä ”tiedon hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta”.
Oikeusministeri painottaa, että muutosehdotus ei mahdollistaisi yleisestä, kaiken kattavasta tietoliikenteen seurannasta säätämistä, vaan tiedonhankinnan tulee olla mahdollisimman kohdennettua ja rajattua.