Kuluttajaliitto vaatii taksialan toimintaan läpinäkyvyyttä ja selkeitä hinnoitteluperiaatteita kuluttajien luottamuksen palauttamiseksi. Taksialan kilpailu on saatava toimimaan nopeasti koko yhteiskunnan etua ajatellen.
– Ongelmat tulee korjata ripeästi, ennen kuin kuluttajien luottamus taksialan toimintaan romahtaa täysin, painottaa tiedotteessa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Pakollinen ja hyväksytty taksamittari antaisi Kuluttajaliiton mukaan asiakkaalle oikean tiedon kustannuksesta. Viranomaiset puolestaan saisivat tiedon matkan pituudesta, kuljettajasta sekä käytetystä ajoneuvosta.
Kuluttajaliitto ei kuitenkaan ensisijaisesti kannata enimmäishintojen käyttöönottoa, sillä niistä tulee helposti vähimmäishintoja.
Tarjolla pitäisi olla myös hintatietoja tarjoavia verkko- tai sovelluspohjaisia palveluja.
– Näiden kautta kuluttajan olisi mahdollista lähettää tarjouspyyntö lähellä oleville vapaille taksiautoille, jotka voivat antaa tarjouksen palvelun kiinteästä hinnasta ja kuluttaja voi tehdä valinnan tiedon perusteella, Beurling-Pomoell ehdottaa.
Tärkeitä tekijöitä kuluttajalle ovat liiton mukaan myös taksipalvelun laatu, turvallisuus ja saatavuus. Esimerkiksi helposti erottuva rekisterikilpi tai maalaukset ja tarrat auttaisivat luvanvaraisten taksiautojen tunnistamisessa.
Taksien ostoliikennettä olisi liiton mielestä harkittava niillä alueille, missä palvelun saatavuudessa on ongelmia. Taksilupien edellytyksissä pitäisi puolestaan varmistaa kuljettajan riittävä kielitaito ja paikallistuntemus.
Lisäksi Kuluttajaliitto esittää taksialalle riittävää valvontaa ja tehokkaita seuraamusmaksuja ylilyöntien välttämiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriö on ilmoittanut selvittävänsä uudistuneen taksisääntelyn vaikutuksia yhteistyössä eri viranomaisten kanssa. Kuluttajaliitto vetoaa liikenne- ja viestintäministeri Sanna Mariniin (sd.), jotta aikataulu olisi pikainen ja asia pidettäisiin etusijalla.
– Taksialan toiminnan tulee olla läpinäkyvää ja kaikkien pelata samoilla pelisäännöillä, silloin hyötyvät sekä kuluttaja että taksialan toimijat, Beurling-Pomoell painottaa.