Jos Alkon Facebook-sivulla käy kehumassa vaikkapa punaviiniä, Alkon pitää poistaa kehu. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

SK: Näin viranomainen linjaa olutkehujen poistamisen some-sivuilta

Alkoholilain mukaan kuluttajien tuottama materiaali alkoholimainonnassa on kiellettyä.

Alkoholin mainontaa valvova sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira aloitti vuonna 2018 valvontaprojektin, jonka tarkoituksena on käydä läpi alkoholivalmistajien verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä.

Valviran johtaja Jussi Holmalahti kertoo Suomen Kuvalehdelle, että valmistajan pitää poistaa alkoholijuomia kehuvat kommentit ja arvostelut sekä kuluttajien kuvat alkoholijuomista ylläpitämiltään sosiaalisen median tileiltä. Alkoholijuomia haukkuvia kommentteja ei tarvitse poistaa.

Alkoholilain mukaan kuluttajien tuottama materiaali alkoholimainonnassa on kiellettyä. Kuluttajien ja valmistajien keskuudessa Valviran valvontatyö on herättänyt kummastusta ja epätietoisuutta.

Sääntö koskee myös Alkoa. Jos Alkon Facebook-sivulla käy kehumassa vaikkapa punaviiniä, Alkon pitää poistaa kehu.

Kuluttaja saa kehua alkoholijuomia omilla sosiaalisen median tileillään ja muualla verkossa alkoholilain sitä estämättä. Jussi Holmalahti sanoo.

− Haukuilla harvoin edistetään alkoholijuomien myyntiä, joten pääsääntöisesti negatiivista palautetta ei tarvitse poistaa.

Holmalahden mukaan mainontaa koskeva sähköposti tai kirje on lähtenyt kahdeksalle valmistajalle.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt