Verkkouutiset

Toimitusvaikeuksien aiheuttamaa osittain tyhjää hyllyä etelälontoolaisessa marketissa 22. heinäkuuta 2021. LEHTIKUVA / AFP Justin Tallis

Näin Britannia kärsii Brexitistä

Brittien EU-ero alkaa näkyä logistiikkaketjun ongelmina ja työvoimapulana.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Britannian EU-ero eli brexit on alkanut näkyä tuottajien taloudellisina tappioina ja tyhjinä hyllyinä kuluttajille.

– Kylmävarastoilla ei ole tarpeaksi tilaa säilyttää satoamme, joten meidän täytyi heittää pois kolmen viikon tuotanto. Ja meillä ei ole tarpeeksi työntekijöitä kasvissatomme korjaamiseksi, joten ne menevät haaskuuseen, sanoo Itä-Skotlannin tuottajaosuuskunnan (ESG) varapuheenjohtaja Ian Brown CNN Businessille.

Kolmen viikon sadon arvo oli miljoona puntaa. Brownin mukaan kaikki ongelmat liittyvät työvoimapulaan, jota korona pahentaa. Ensiksikin puuttuvat kuorma-autonkuljettajat, jotka veisivät kukkakaalit ja muut vihannekset osuuskunnan kylmätiloista kauppojen hyllyille. Toiseksi puuttuvat tavallisesti Romaniasta ja Bulgariasta tulleet maatyöläiset.

– Jotkut eivät päässeet tiukkojen koronarajoitusten takia; toiset taas tulivat, ansaitsivat hyvän tilin ja lähtivät aiemmin kuin oli suunniteltu. Tämä tarkoitti meille sitä, että 10-15 prosenttia sadosta meni hukkaan maksaen näin noin 200 000 puntaa, Brown sanoo.

Ison-Britannian kuljetusalan työnantajaliiton Logistics UK:n mukaan maassa on 90 000–120 000 kuljettajan vaje. Aiemmin kuljettajapulaa oli mahdollista paikata muilla eurooppalaisilla kuljettajilla.

Britannian työttömillä näitä ei voi korvata, koska työmarkkinoilla on kohtaanto-ongelma. Lisäksi kuljettajapätevyyden hankkiminen voi kestää yhdeksän kuukautta ja maksaa 5000 puntaa, joten britit eivät juuri innostu hakeutumaan muutenkin raskaalle alalle.

— Meillä on ikääntyvä työväestö Isossa-Britanniassa ja käsitys työolosuhteista – turvattomat pysähdys- ja levähdyspaikat – ei ole tehnyt alasta houkuttelevaa nuoremmalle väelle, sanoo Logistics UK:n edustaja.

Kuljetusten jäädessä väliin ja yritysten priorisoidessa, mitä kuljettaa yhä pienemmällä kuljetuskapasiteetillä, syntyy tahatonta niukkuutta.

Aiemmin Britannian suurimpien ruokakauppaketjujen johtajat ovat valittaneet, että elintarvikepula kaupoissa on ”ennennäkemätön”. Ne ovat varoittaneet, että hyllyt saattavat olla ennen joulua tyhjinä.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
Talous

Perintöriitojen määrä kasvaa

S-Pankin tekemän selvityksen mukaan perintöriitojen määrä kasvoi viime vuonna jo kolmatta vuotta peräkkäin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)