Esimerkiksi vasemmistoliitolla oli viime viikon keskiviikkona Facebookissa peräti 51 julkaistua mainosta, kertoo Markkinointi&Mainonta.
Markkinointiviestintäkonserni Dentsu Aegis Networkin sosiaalisen median ja vaikuttajaviestinnän johtaja Heli Ruotsalainen sanoo, että puolueiden Facebook-mainosten määrä on ollut paikoittain jopa häkellyttävän iso.
− Ei kaupallisilla toimijoillakaan ole tällaiseen resursseja. Myös vihreillä on 23 mainosta Facebookissa, joten tykitys on nyt järjetöntä, hän sanoo.
Vasemmistoliitosta ja keskustasta kerrotaan, että iso osa vaalibudjetin markkinointiosuudesta menee verkkomainontaan ja sosiaaliseen mediaan. Vasemmistoliiton 700 000 euron vaalibudjetista 100 000 euroa kuluu digitaaliseen ja kohdennettavaan mainontaan.
Tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia ovat Facebook ja Instagram.
Keskustan sosiaalisen median palveluista vastaava poliittinen suunnittelija Sonja Hällfors kertoo, että perinteisistä medioista ei ole luovuttu. Samoin sanoo vasemmistoliiton politiikka- ja viestintätiimin vetäjä Touko Sipiläinen, jonka mukaan printtimainonta painottuu vaaliviikolle.