X
SULJE MAINOS
Malmin lentokentän korvaavat toimenpiteet ovat jääneet puolitiehen, kokoomuksen Mia Laiho arvostelee. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Mia Laiho: Missä on Malmin kentän korvaava toiminta?

Kokoomusedustajan mukaan Suomi ei saa jäädä ilmailun osalta jälkeen.

Malmin lentokentän korvaavat toimenpiteet ovat jääneet puolitiehen, arvostelee kokoomuksen kansanedustaja Mia Laiho. Kokoomusedustaja muistuttaa, että eduskunta vuonna 2018 edellytti valtioneuvostoa ryhtymään toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi.

Vaikka Malmin kentän toiminta on ajettu alas, ei tässä ole onnistuttu, Laiho toteaa.

– On käsittämätöntä, että Malmin lentokentälle ei ole osoitettu korvaavia tiloja ja toimintaympäristöä valtionhallinnon toimesta, vaikka eduskunta tätä edellytti erillisellä lausumalla. Lentokoneiden ja helikoptereiden omistajat ovat joutuneet etsimään uudet paikat koneilleen itse. Samaan aikaan ei ole ollut tarjolla riittävää määrää hallitilaa säilytykseen ja huoltamiseen, Laiho kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan.

– Riskinä on, että merkittäviä alan toimijoita joutuu lopettamaan toimintansa ja ilmailuharrastus ja koulutus kuihtuvat.

Laiho muistuttaa, että lähikenttien infrastruktuuri on kaukana Malmin kentän tasosta. Kenttien resurssit ottaa vastaan ja ylläpitää saapuvia lentokoneita ja helikoptereita ovat huonot ilman tukitoimia, hän kirjoittaa.

Kansanedustaja kehottaa nyt valtiota kantamaan vastuunsa korvaavien tilojen löytämiseksi.

– Myös varautumisen ja valmiuden näkökulmasta Uudellamaalla on perusteltua ylläpitää kansallisen lentokentän lisäksi myös muuta lentokenttätoimintaa, mikä vaatii ajantasaiset ja lentoturvalliset puitteet.

Laiho on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen, ja toivoo nyt liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalta (sd.) konkretiaa tilanteen ratkaisemiseksi.

– Suomi on monelta osin Euroopan kärkimaita uusien järjestelmien ja menetelmien käyttöönotossa, mutta yleisilmailun ja korpikenttien turvallisuuden osalla kiinniotettavaa on melkoisesti. Emme saa jäädä jälkeen muista maista teknologian kehityksessä tai ilmailun harrastamisessa ja koulutuksessa. Suomesta vielä puuttuva ilmailustrategia olisi tässä avainasemassa ja työn käynnistämiseen olisi tartuttava välittömästi.

– Jätin hallitukselle asiasta kirjallisen kysymyksen. Toivon, että saan liikenne-ja viestintäministeri Harakalta konkreettisia toimenpidesuunnitelmia. Sitä jo eduskunnan lausumakin edellyttää, Laiho päättää.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt