Metsäliitto Osuuskunnan liiketoimintajohtaja Juha Mäntylä ennustaa, että bensiinin ja dieselin käyttöä aletaan rajoittaa seuraavien kymmenen vuoden aikana.
– Ne voivat tulla EU:n tai kotimaisen päätöksenteon kautta, mutta siihen kannattaa varautua, Mäntylä sanoo Maaseudun Tulevaisuudessa.
Metsäliitto eli nykyinen Metsä Group on asettanut tehtailleen tavoitteita, joiden mukaan fossiilisista polttoaineista pitää luopua. Tukkirekkoja ja muuta kuljetuskalustoa tavoitteet eivät koske.
Mäntylä sanoo, että päästöjä voidaan silti vähentää esimerkiksi pitämällä tiet hyvässä kunnossa. Huonokuntoiset tiet nostavat kuljetuskapasiteetin tarvetta jopa 25 prosentilla, hän arvioi. Tämä johtuu siitä, että kun rekkojen keskimääräinen ajonopeus putoaa, tarvitaan enemmän autoja saman puumäärän kuljettamiseen. Polttoainettakin kuluu tällöin enemmän.
Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto sanoo, että raskas liikenne tarvitsee polttoainetta vielä pitkään, mutta diesel saattaa muuttua vähitellen uusiutuvaksi.
– Raskas liikenne on vielä vuonna 2045 noin 95-prosenttisesti dieselkäyttöistä. Se, mitä tankkiin laitetaan, on eri asia.