Media- ja painotoimialan kokonaisliikevaihdon ei uskota kasvavan kuluvana vuonna, ja työllisten määrän odotetaan alalla edelleen supistuvan. Viime vuosina koettu talouden korkeasuhdanne ei onnistunut kääntämään alan liikevaihtoa kasvuun, vaikka painoalalla tuotanto ajoittain kasvoikin.
– Kasvun hedelmät karkasivat mainospuolella isolta osin kansainvälisille digijäteille ja printtitulojen trendiomainen lasku jatkui euromääräisesti digin kasvua nopeammin, kertoo alan yrityksiä edustavan Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja kertoo liiton uutiskirjeessä.
Nyt suhdanteiden jäähtyminen vaimentaa hänen mukaansa etenkin painoalan näkymiä kuluvalle vuodelle. Toisaalta mediayritysten digitulojen odotetaan kasvavan tänä vuonna aiempaa ripeämmin viime kesänä tehdyn digi-alv:n alennuksen ansiosta.
Toisaalta Erämaja muistuttaa, että nykyiset verosäännöt mahdollistavat suurille digiyrityksille perinteisiä yrityksiä alhaisemman veroasteen, mikä heikentää toimivan kilpailun edellytyksiä markkinoilla.
– Tämä näkyy konkreettisesti esimerkiksi media-alalla, jossa Google ja Facebook ovat vallanneet mainosmarkkinoita, mutta eivät maksa voitoistaan veroa Suomeen kotimaisten mediayhtiöiden tavoin, hän toteaa.
OECD:n sihteeristön valmistelema ehdotus kansainvälisten verosääntöjen uudistamiseksi esiteltiin viime syksynä. Uudistus voisi Erämajan mielestä tuoda ongelmaan kansainvälisen tason ratkaisun, mikäli esityksen sisältö ei vesity poliittisella tasolla.
– Aikataulu on kunnianhimoinen, sillä esityksen tulisi olla sisällöllisesti valmis tämän vuoden aikana. Yhdysvaltojen ja Ranskan välinen kiista Ranskan käyttöön ottamasta digiverosta voi kuitenkin hankaloittaa asian etenemistä aikataulussa, vaikka se samalla alleviivaa tarvetta OECD-johtoiselle, mahdollisimman nopealle ratkaisulle, hän huomauttaa.
Mikäli poliittista konsensusta ei synny, EU pyrkii Erämajan mukaan löytämään ongelmaan eurooppalaisen ratkaisun.