Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) esitti lauantaina yhteensä miljardin euron tukipakettia kuuden suurimman kaupungin joukkoliikenteelle. Joukkoliikenteen matkustajamäärien romahdus ei kuitenkaan rajaudu vain suurimpiin kaupunkeihin, vaan isku on ollut tuntuva koko maassa, sanoo linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä Maaseudun Tulevaisuudelle.
– Kaupungeissa on siirrytty ennenaikaisesti kesäaikatauluun tai muuten sopeutetaan vuoroja. Maaseutumaisissa kunnissa kyse voi olla siitä, onko yhteyksiä pian enää ollenkaan, hän sanoo.
Bussiliikenteen yritysten tilanne on Mäkilän mukaan hankala. Koronavirus pysäytti tilausajot ja matkustajamäärän romahdettua valtion tukematkin bussivuorot kääntyivät tappiollisiksi.
Ainoa toiveissa oleva valopilkku on Mäkilän mukaan se, että kotimaan matkailu piristäisi bussiliikennettä kesällä.
Mäkilä toteaa vaarana olevan se, ettei linja-autoliikenne palaa normaaliksi syksylläkään. Siitä, jatkuvatko koulut syksyllä normaalisti vai järjestetäänkö opetus jälleen kokonaan tai osittain etänä, ei ole varmuutta. Koulukyydit ovat maaseudun joukkoliikenteessä isossa roolissa, ja niiden harveneminen tai poistuminen tarkoittaisi yhteyksien häviämistä kaikilta matkustajilta.