Verkkouutiset

Kuluttaja-asiamies puuttui aggressiiviseen kotimyyntiin

Kotimyyntiä ja etenkin erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kasvanut viime vuosina.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa tämän pyynnöistä huolimatta.

Ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa. Kohderyhmänä ovat usein olleet iäkkäät. Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyynnin ongelmia viiden yrityksen kanssa ja edellyttänyt niitä korjaamaan menettelyjään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Kuluttajille kotimyynti on monella tavalla poikkeuksellinen tilanne, sillä yleensä kuluttajat tekevät itse aloitteen ja päätöksen ostoaikeistaan.

– Kun otetaan huomioon remonttien taloudellinen merkitys kuluttajalle, kotimyyntitilanteen mahdollinen ennakoimattomuus sekä kuluttajalta kotimyynnissä tyypillisesti edellytetty nopea päätöksentekokyky, elinkeinonharjoittajan tulisi erityisesti kunnioittaa kuluttajan toiveita harkita päätöstään, kuluttaja-asiamies toteaa.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyyntimenettelyjä Ideko Oy:n, Suomen Lämpöikkuna Oy:n, Pohjolan Energia Oy:n, Kotisun Oy:n ja RestaKoti Oy:n kanssa ja edellyttänyt niiltä sitoumusta ongelmallisten menettelyjen korjaamiseksi. Kuluttaja-asiamiehen käsittelemät asiat vaihtelevat kunkin yrityksen osalta.

Myyjän huomioitava iäkäs kohderyhmä

Kyseenalaisten kotimyyntimenettelyjen kohteena vaikuttavat ilmoitusten mukaan olleen etenkin iäkkäitä kuluttajia, joilla saattaa olla vaikeuksia paitsi ymmärtää tekemiensä sopimusten sisältöä, myös kieltäytyä sopimusten tekemisestä painostavaksi koetussa tilanteessa ikänsä ja heikentyneen terveytensä vuoksi.

Kuluttajansuojalain mukaan sopimattomana ja kiellettynä pidetään aggressiivista menettelyä, kuten sellaista kuluttajan painostamista, joka johtaa kuluttajan tekemään ostopäätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Tällaisesta painostamisesta on tyypillisesti kysymys, kun käytetään hyväksi kuluttajan väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta ja uuvutetaan kuluttaja tekemään sopimus.

Kuluttaja-asiamies totesi, että Suomen Lämpöikkuna Oy, Ideko Suomi Oy ja KotiSun Oy olivat menetelleet kuluttajansuojalain vastaisesti iäkkäiden huomioimisen ja aggressiivisen menettelyn osalta.

Peruutusoikeudesta kerrottava

Myyjän täytyy myös antaa kuluttajalle selkeällä tavalla tiedot peruuttamisoikeudesta, sen sisällöstä tai sen puuttumisesta. Kuluttaja-asiamiehen käsittelemissä tapauksissa näin ei ollut tehty.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan ongelmalliseksi on muodostunut etenkin lainkohta, jonka mukaan peruuttamisoikeutta ei ole, jos sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

Kuluttaja-asiamies on havainnut useita yritysten sopimusehtoja, joissa poikkeusta sovelletaan lainvastaisesti joko niin sanottuihin standarditavaroihin, joita ei ole muunneltu lain tarkoittamalla tavalla, tai palvelusopimuksiin.

– Toisaalta myös tapauksissa, joissa lainkohta tosiasiassa soveltuu, peruuttamisoikeuden puuttumisesta kerrotaan usein puutteellisesti tai asia saatetaan jättää kokonaan kertomatta.

Remonteissa on usein kyse sekasopimuksista, esimerkiksi jos kuluttaja ostaa elinkeinonharjoittajalta keittiökalusteet ja niiden asennuksen. Tällöin arvioidaan sopimuksen päätarkoitusta, joka määrittää myös sen voiko elinkeinonharjoittaja rajoittaa peruuttamisoikeutta ja millä perusteella.

Kuluttaja-asiamies on linjannut edellä mainituille viidelle yritykselle muun muassa näitä kysymyksiä. Tapauksissa käsiteltiin osin myös muun muassa takuuta ja virhevastuuta ja ennakkomaksamista koskevia sopimusehtoja. Kuluttaja-asiamies odottaa yrityksiltä kesän aikana vastauksia sitoumuspyyntöihin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)