Suomenlinnan rannikkorykmentin komentaja Ville Vänskä muistuttaa, että meriyhteyksien pysyminen auki on Suomelle elinehto.
Hän kehottaa ottamaan oppia Venäjän ylläpitämästä julistamattomasta merisaarrosta Mustallamerellä.
– Kohdemaata voidaan painostaa poliittisesti ja taloudellisesti rajoittamalla ulkomaankaupan meriyhteyksiä tai sulkemalla meriyhteydet kokonaan. Saarron tavoite voi olla sotilaallinen, taloudellinen tai näiden kaikkien yhdistelmä, Ville Vänskä kirjoittaa Twitterissä.
Vuosina 1853–1856 käydyssä Krimin sodassa Ranska ja Britannia saartoivat Itämerellä ja Mustallamerellä Venäjän satamat ja tuhosivat monia rannikon kohteita. Merisaarto tyrehdytti Venäjän ulkomaankaupan ja heikensi sen sotilaallista voimaa.
– Merisaarto taistelulajina on mille tahansa laivastolle raskas. Saarto sitoo saartavan osapuolen kalustoa ja henkilöstöä. Saarrostaminen voidaan toteuttaa myös sulkusaartona, jossa miinoin, estein, alusupottein ynnä muin keinoin suljetaan vihollinen satamaan, Ville Vänskä toteaa.
Kansainvälisen lain näkökulmasta merisaarto on laillinen sodankäyntikeino, jos se on asianmukaisesti toimeenpantu ja virallisesti julistettu. Venäjän toimet eivät täytä tätä määritelmää.
Saarron tulisi kohdistua vain tiettyyn alueeseen, eikä se saisi koskea puolueettomia satamia. Saartoa rikkovat kauppalaivat voidaan ottaa haltuun ja vastarintaa tekevät upottaa.
– Huomattavaa on, että merisaarto ei saa kohdistua siviiliväestön välttämättömiin hyödykkeisiin tai lääkintään. Tätä ja saarron julistamisen vaatimusta vasten Venäjän merisaarto Mustallamerellä on kansainvälisen lain näkökulmasta lainvastainen, komentaja toteaa.
1/9 Päivän lanka merisaarrosta. Suomi ei ole itsenäisyytensä aikana kokenut sellaista tilannetta, jossa meriliikenne Suomeen olisi katkaistu. Meriyhteydet ovat Suomelle elinehto ja siksi meitä pitäisi kiinnostaa Venäjän suorittama (julistamaton) merisaarto Mustallamerellä. pic.twitter.com/ggGj1ZuJFf
— Ville Vänskä (@vanska_ville) March 9, 2022