Kari Peitsamo, teologi: Evankeliumien Jeesus on kokonaan fiktio

Teologian opiskelija, rokkari ja kommunisti käynnisti sananvaihdon Raamatun Jeesuksesta.

Suomen eniten levyttänyt muusikko, SKP:n listoilta eduskuntaan yrittänyt Kari Peitsamo on vuodesta 2013 opiskellut teologiaa Helsingin yliopistossa. Nyt Peitsamo on saanut Kirkko ja kaupunki -lehdessä aikaan kunnon väittelyn näkemyksillään Jeesuksen historiallisuudesta.

Kari Peitsamo kysyi ensin, onko kirkolla rohkeutta myöntää ”että Uuden Testamentin varhaisin aines, Paavalin kirjeet, ei kerro Jeesus-nimisen saarnamiehen seikkailuista? Ne seikkailut keksi Markus evankeliumiinsa vasta myöhemmin. Paavalin Kristus on Jumala meissä. Kristinusko syntyi ilman historian Jeesusta”.

Kari Peitsamon mielestä evankeliumien Jeesus on kokonaan fiktio, vertaus, eikä ”mikään historian tutkimus” tue ajatusta, että Jeesus oli historian henkilö. Ylösnousseeseen Kristukseen Peitsamo silti uskoo.

Rokkari-teologi löi lisää kierroksia toteamalla, että ”vetoaminen Uuden testamentin teksteihin todisteina historian Jeesuksesta on yhtä relevanttia kuin vetoaminen Aku Ankka -lehtiin todisteena Aku Ankasta”.

Kari Peitsamolle on vastannut muun muassa Uuden testamentin eksegetiikan professori Ismo Dunderberg. Hän huomautti, että kertomukset Jeesuksesta ”eivät ole Markuksen keksintöä vaan varhaisempaa perua”.

Professori sanoo Peitsamon näkemysten olevan ”käänteistä fundamentalismia”, kun Peitsamo on varma siitä, ettei Uudesta Restamentista löydy mitään historiallisesti luotettavaa.

”Kummassakaan tapauksessa keskustelua ei käydä perusteluista, vaan vakaumus ratkaisee”, professori Dunderberg valittelee.

Eskolatologiaa-blogiin keskustelu on poikinut iloittelevan tutkielman siitä, että myös Aku Ankka -traditioita voidaan arvioida samoilla perusteilla kuin Raamattua.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt