Liikennettä Helsingissä. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

IS: Liikenteen verotukseen voi tulla suuria muutoksia

Hallitus selvityttää liikenteen verotuksen uudistamista ”ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden näkökulmasta”.

Maanantaina työnsä aloittaneen valtiovarainministeriön virkamiestyöryhmän tehtävänä on arvioida ”liikenteen nykyisen verojärjestelmän sekä muiden verokeinojen ja veronluonteisten maksujen toimivuutta ja vaikutuksia”. Tulokseksi odotetaan suosituksia ”tarvittavista verotoimista päästöohjauksen tehostamiseksi ja veropohjan turvaamiseksi”.

Ilta-Sanomien mukaan päästöjen puolittaminen ei mahdollista nykymuotoista liikkumista. Suomen virallisena tavoitteena on vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Vähennystavoite on niin raju, että sen saavuttaminen vaatii liikennesuoritteen radikaalia vähentämistä.

Verotulojen turvaaminen taas tarkoittaa autoilijoiden nyt maksamien veromiljardien varmistamista valtiolle myös tulevaisuudessa tavalla tai toisella.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) toteaa työryhmän asettamistiedotteessa valtioneuvoston verkkosivuilla, että monisyiset tavoitteet päästövähennyksistä ja verorahahanojen toimivuudesta myös jatkossa vaativat verotuksen ohella laajaa valikoimaa ”muitakin keinoja”.

– On hyvä muistaa, että jo liikenteen nykyinen verojärjestelmä pohjautuu pääosin hiilidioksidipäästöihin. Työryhmän tehtävänä on nyt arvioida, ovatko nämä keinot tehokkaita pitkällä aikavälillä. Samalla ryhmä pohtii, miten verotulot turvataan jatkossakin, ministeri toteaa.

Aiempien selvitysten mukaan tasa-arvopäämäärät voitaisiin saavuttaa esimerkiksi suurimpien kaupunkiseutujen tietulleilla ja mahdollisesti autoilijoiden seurantapohjaisella veloittamisella, jossa erilaisille ajoille voisi helposti asettaa myös erilaiset verot ja maksut.

Työryhmä aikoo selvittää myös keinoja toteuttaa päästövähennyksiä työsuhde-etujen verotuksen muutoksilla.

Työryhmän toimikausi 1. maaliskuuta 2021.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt