Outi Mäkelän mukaan liikkumisen näkökulmasta tiemaksut johtaisivat pääkaupunkiseudun sisäiseen eriarvoistumiseen ja polarisaatioon. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

”Helsingin seudulle yritetään ajaa puoliväkisin tiemaksuja”

Tiemaksuja ajetaan kunnanjohtajan mukaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

– Ilmastokysymykset saanevat toivottavasti vahvan roolin tulevassa hallitusohjelmassa. Keinoja pohdittaessa on tärkeää, ettei suhteellisuudentaju petä, kirjoittaa Nurmijärven kunnanjohtaja ja yhdeksän muun Kuuma-seudun kuntajohtajaryhmän puheenjohtaja Outi Mäkelä (kok.) Helsingin Sanomien mielipideosastolla.

Hänen mukaansa suurimman ilmastosynnin leima isketään helposti autoiluun ja liikenteen päästöihin.

– Tieliikenteen osuus koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus on yhdeksän prosenttia ja tieliikenteen tavarankuljetusten vastaavasti seitsemän prosenttia.

– Helsingin seudulle yritetään ajaa puoliväkisin tiemaksuja liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Edellä todetun valossa pitäisi olla selvää, ettei tiemaksu ratkaise tilannetta, Outi Mäkelä toteaa.

Hänen mielestään liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi valtion suunnasta tarvitaan instrumentteja sähkö- ja kaasuautojen sekä muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymisen edistämiseksi.

– Päästöleikkaustavoitteen saavuttamiseksi valtion tulee myös osoittaa nykyistä vahvempaa panostusta valtion väyläverkolle ja kuntien kävely- ja pyöräväylähankkeisiin, liityntäpysäköintikohteisiin ja joukkoliikenteen tukemiseen.

Liikenteen ohella on Mäkelän mielestä arvioitava mahdollisuuksia vähentää myös asumiseen ja rakentamiseen liittyviä hiilidioksidipäästöjä osana maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelua.

Mäkelä toteaa, että liikkumisen näkökulmasta tiemaksut johtaisivat seudun sisäiseen eriarvoistumiseen ja polarisaatioon.

– Mal 2019 -suunnitelman valmistelun yhteydessä on ilmennyt, että tiemaksut vaikuttavat haitallisesti työvoiman saavutettavuuteen: tiemaksu kasvattaa työssä kävijän kustannuksia ja samalla myös matkavastustusta. Myöskään suunnitelmassa esitettyjä kompensaatiotoimenpiteitä ei voida pitää riittävinä Kuuma-seudun kannalta tiemaksujen perustelemiseksi.

Kuuma-seudun kuntia ovat Nurmijärvi, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt