– Ruuhkamaksut ja raju korotus, polttoainevero – tällaisia muutoksia hallitus suunnittelee liikenteeseen. En ihmettele, että keskustan kannatus ei nouse, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen tviittaa.
Hän on jakanut tästä löytyvän Ilta-Sanomien jutun. Siinä kerrotaan hallituksen tulevista liikennepoliittisista ratkaisuista. Heinonen toteaa pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen politiikan iskevän rajusti maaseutuun ja oman auton käyttäjiin.
Jutussa mainituista uudistuksista eniten keskustelua on herättänyt jo etukäteen ruuhkamaksujen käyttöön ottaminen. IS:n mukaan hallitus valmistelee lakia, joka mahdollistaisi maksujen perimisen pääkaupunkiseudulla.
Jutussa siteerataan liikenneministeri Sanna Marinin (sd.) linjauksia. Marinin mukaan laki antaa kunnille mahdollisuuden päättää, ”ottavatko he ruuhkamaksun käyttöön alueellaan”. Marin vastasi suoraan myöntävästi, kun häneltä kysyttiin, voivatko Helsinki, Espoo, Tampere, Kuopio tai vaikka Rovaniemi alkaa periä ruuhkamaksuja niin halutessaan, kun laki on valmis.
Timo Heinosen mielestä hallituksen toimet eivät leikkaa liikenteen päästöjä tarkoitetusti.
– Pitäisi esim laskea #MyDiesel fossiilista halvemmaksi. Luopua #autovero jne. Näillä liikenteen päästöjä saadaan alas. Ei ruuhkamaksuilla yms, Heinonen kirjoittaa.
#Ruuhkamaksut ja raju korotus, #polttoainevero – tällaisia muutoksia #hallitus suunnittelee liikenteeseen. En ihmettele, että @keskusta kannatus ei nouse. Tämä #Rinne #hallitus politiikka iskee rajusti #maaseutu ja oman auton käyttäjiin. #liikenne https://t.co/5EJ9D1NFNT
— Timo Heinonen (@timoheinonen) October 24, 2019
Nämä toimet eivät sitä tee. Pitäisi esim laskea #MyDiesel fossiilista halvemmaksi. Luopua #autovero jne. Näillä liikenteen päästöjä saadaan alas. Ei ruuhkamaksuilla yms.
— Timo Heinonen (@timoheinonen) October 24, 2019