Suomalaiset syövät yhä enemmän karkkia, uutisoi Yle. Siinä missä irtomakeisten, lakritsin ja joulukonvehtien suosio on kasvanut tasaisesti, on suklaan kulutus laskenut sen hinnan nousun myötä.
Pelkästään S-ryhmällä makeisia myydään yli 30 miljoonan kilon edestä vuosittain, kertoo S-ryhmän myyntipäällikkö Mikko Kovalainen. Suosituimpia makeisostoksia ovat erilaiset hedelmä- ja sekoitekarkkipussit. Myös suklaat pysyvät suosituimpien ostosten joukossa, vaikka tuoteryhmän suosio onkin laskenut hintojen nousun ja pakkauskokojen pienentymisen vuoksi. Myös irtomakeisten suosio on ollut kasvussa.
Ruokahistoroitsija Ritva Kylli kommentoi Ylellä, että suomalaisten tausta suurena karkkikansana juontaa juurensa maamme itsenäistymisen aikoihin. Tuolloin makeisteollisuudella on ollut kansallisesti suurta merkitystä. Venäläisten makeistehtaiden tuotteiden sijaan haluttiin kuluttaa kotimaisia tuotteita.
– Siinä on ollut tällaista nationalistista ilmentymää, että syödään Finlandia-marmeladia ja tuetaan Suomen kansantaloutta siinä samalla, Kylli arvioi.





