Asiantuntijat arvioivat Ylelle, että dieselin hinta voi nousta talvella merkittävästi. Joulukuussa astuu voimaan toukokuussa päätetty raakaöljyn tuontikielto EU-alueelle. Öljytuotteiden, kuten dieselin, tuontikielto puolestaan astuu voimaan helmikuussa.
Raakaöljyn tuontikieltoon on kyetty varautumaan ja sen tuonti Suomeen onkin jo lopetettu. Sen sijaan öljytuotteiden tuontikieltoon varautuminen on ollut hankalampaa.
Tieliikenteen Tietokeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenojan mukaan dieselin tuonti Venäjältä on vähentynyt hyvin vähän.
– Tuonti Lähi-Idästä, Afrikasta, Aasiasta ja Yhdysvalloista on kasvanut, mutta syyskuussakin 44 prosenttia tuodusta dieselistä oli venäläistä alkuperää, hän kertoo.
Dieseliä on Kalenojan mukaan tarvittu jo nyt korvaamaan kaasua esimerkiksi lämmityksessä. Kysyntä voi jatkua kovana, jos talvesta tulee kylmä.
– Kun näitä venäläisiä lopputuotteita ei enää päädy Euroopan markkinoille, voi syntyä paikoin kysynnän ja tarjonnan epätasapainoa. Tietysti ensimmäisenä reagoi hinta. Se, että dieselin hinta nousee on ihan mahdollinen skenaario, polttoaineiden hankintayhtiö Neot Groupin toimitusjohtaja Petri Appel kertoo.
Kalenojan mukaan on selvää ettei dieselin hinta ainakaan laske, mutta sitä ei voi sanoa, paljonko se nousee. Hän sanoo, että hallituksen olisi hyvä varautua toimiin jo ennalta.
– Dieselin hinta on hyvin tärkeä tekijä Suomen elinkeinoelämälle ja isolle joukolle tavallisia autoilijoita. Hallituksen olisi syytä varata tukitoimet valmiiksi, jos dieselin hinta lähtee nousuun. Pitäisi pystyä nopein, vaikkapa verotoimin, kompensoimaan nousu sekä kuljetusektorille että kotitalouksille, Kalenoja sanoo.