Yhdysvallat kertoo perjantaina iskeneensä iranilaisiin ohjus- ja droonivarastoihin sekä tutka-asemiin. Iskut olivat vastaus torstaina Iranin tekemään droonihyökkäykseen rahtialusta vastaan. Asiasta kertoo BBC.
Torstain droonihyökkäys keskeytti suunnitellun evakuoinnin, jossa alueelle jumissa jääneet tuhannet merimiehet oli määrä saada pois. USA:n presidentti Donald Trump syytti Irania aselevon ”hölmöstä rikkomisesta” hyökkäyksen jälkeen.
– Iranin joukkojen perusteeton hyökkäys kaupallista merenkulkua vastaan rikkoi selvästi tulitaukoa, Yhdysvaltain asevoimien Lähi-idän operaatioista vastaava US Central Command viestitti BBC:n mukaan.
– Lisäksi Iranin vaarallinen toiminta horjutti merenkulun vapautta aikana, jolloin kaupankäynti kulkee yhä enemmän tämän elintärkeän kansainvälisen kauppareitin kautta.
Centcomin mukaan Yhdysvaltain armeija aikoo jatkossakin tarjota turvallisen läpikulun koordinointia ja tukea kauppa-aluksille, jotka kulkevat Hormuzinsalmen läpi.
Iranin islamilaisen vallankumouskaartin IRGC:n mukaan sen merivoimat vastasivat iskemällä Yhdysvaltain sotilaskohteisiin alueella, mutta se ei antanut asiasta tarkempia tietoja.
– Jos hyökkäys toistuu, vastauksemme on tätä laajempi, IRGC uhkaa.