Verkkouutiset

Syyskuun budjettiriihessä kotitalouksille luvattiin tukea tulevan lämmityskauden suuriin sähkölaskuihin. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Vetoomus sähköyhtiöille: Lisää maksuaikaa

Kuluttajaliitto pitää hallituksen esittelemiä keinoja kuluttajien sähkölaskun kohtuullistamiseksi oikeansuuntaisina.

Liitto kuitenkin toteaa tukien taannehtivan luonteen voivan aiheuttaa ongelmia maksuvaikeuksissa oleville kuluttajille. Kuluttajaliitto vetoaakin energiayhtiöihin, jotta kuluttajat tarvittaessa saisivat riittävästi maksuaikaa ja -järjestelyjä talven sähkölaskuihin.

Syyskuun budjettiriihessä kotitalouksille luvattiin tukea tulevan lämmityskauden suuriin sähkölaskuihin. Hallitus julkaisi alkuviikosta toimenpidepaketin, johon kuuluvat verovähennys, sähkötuki sekä sähkön arvonlisäveron alennus.

– Tulee huomata, että nämä tukimuodot eivät ole nopeita ratkaisuja tilanteeseen, jossa suuren sähkölaskun eräpäivä kolkuttaa ovea, eikä varaa sen maksuun ole, huomauttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell tiedotteessaan.

Tukien käsittelyssä mennee aikaa ja järjestelmä on rakennettu siten, että tuet saapuvat kuluttajille takautuvasti. Kuluttajien kannattaa nyt mahdollisuuksien mukaan varautua sähkölaskuihin ja myös siihen, että tuet eivät tule välittömästi silloin, kun niitä tarvitaan.

Beurling-Pomoell painottaa, että on kuitenkin paljon kuluttajia, joilla ei ole mahdollisuutta taloudelliseen varautumiseen. Siksi on tärkeää, että energiayhtiöt tulevat vastaan tilanteissa, joissa maksuvaraa ei ole.

Selkeät ohjeet tarpeen

Kuluttajaliiton asumisasioihin erikoistunut lakimies Kristel Pynnönen toivoo eduskunnalle annettavaan esitykseen täsmennyksiä ja selkeämpää muotoilua.

Pynnönen korostaa, että sen lisäksi, että tuet ovat luonteeltaan taannehtivia, esitys vaatii kuluttajalta itseltään aktiivisuutta.

– Sekä kotitalousvähennyksen, että sähkötuen osalta vaaditaan, että kuluttaja itse on aktiivinen saadakseen tukea. On erittäin tärkeää, että edellä mainituista tukimuodoista tiedotetaan saavutettavasti ja monikanavaisesti riittävän selkeällä tavalla. Muutoin vaarana on, että kuluttaja menettää oikeutensa tärkeään tukeen epäselvyyksien takia, sanoo Pynnönen.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS