Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman (ps.) pitää Ilta-Sanomien paljastamia epäkohtia turkulaisessa Parkinmäen palvelutalossa erittäin vakavina ja lupaa eduskunnalle uusia lakiesityksiä vanhustenhoidon valvonnan vahvistamiseksi.
– Erittäin murheellista luettavaa, Rydman sanoo IS:lle.
IS:n laajassa reportaasissa toimittaja soluttautui hoitajaksi Parkinmäen palvelutaloon kevättalvella. Jutun mukaan palvelutalossa kärsittiin kroonisesta työvoimapulasta, minkä vuoksi osa hoitajista teki jopa 14 tunnin tuplavuoroja. Lisäksi osa hoitajista ei osannut puhua kunnolla edes suomea.
Reportaasissa kerrotaan myös vanhuksista, jotka odottivat suihkuun pääsyä jopa viikkoja, sekä tapauksista, joissa asukkaille annettiin toistuvasti vääriä lääkkeitä.
Rydmanin mukaan suomalaisen vanhustenhoidon tilanne on pääsääntöisesti hyvä ja enemmistö asiakkaista on tyytyväisiä saamaansa hoivaan. Hänen mukaansa ongelmat ovat kuitenkin lisääntymässä, ellei niihin puututa. Ministeri nostaa yhdeksi keskeiseksi ongelmaksi hoitohenkilökunnan puutteellisen kielitaidon.
Rydman kertoo pyrkivänsä tuomaan eduskunnalle ”mahdollisimman pian” kaksi lakiesityskokonaisuutta. Ne koskisivat ammattihenkilölainsäädännön ja valvontalain päivittämistä.
Hän katsoo, että ongelmien ratkaiseminen edellyttää myös hoiva-alan houkuttelevuuden parantamista koulutuspaikkojen ja muiden tekijöiden kautta.
– Hoivan ja tekevien käsien tarve tulee kasvamaan vielä pitkään, Rydman kommentoi IS:lle.