Verkkouutiset

Sote

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

TE: Sote-kiinteistöistä kymmenien miljoonien eurojen tappiot sijoittajille

Suomen sairaaloita, palvelutaloja ja paloasemia myytiin kiihtyvään tahtiin sijoittajille soteuudistuksen yhteydessä. Kaupat tehtiin suhdannetilanteessa, jossa korot olivat poikkeuksellisen matalalla. Tilanne muuttui pian, jolloin ostettujen kiinteistöjen arvostukset laskivat. Nyt sijoitukset tuottavat tappioita miljoonakaupalla, uutisoi Talouselämä.

Tilanne näkyy erityisesti LähiTapiolan hallinnoimassa rahastossa, jonka tappio viimeksi päättyneeltä tilikaudelta on 51,3 miljoonaa euroa. LähiTapiola yhteiskuntakiinteistöt sijoitti Lahden vanhaan kaupunginsairaalaan ja nykyiseen sotekeskukseen sata miljoonaa euroa vuonna 2022. Suljetussa rahastossa on sijoituksia 255 miljoonan euron edestä.

Pelissä on suomalaisten eläkerahoja. Rahastossa ovat mukana esimerkiksi Suomen suurin työeläkevakuuttaja Keva ja Valtion eläkerahasto. Kevan panostus rahastoon on 122 miljoonaa euroa ja Valtion eläkerahaston 50 miljoonaa euroa.

LähiTapiola Vaihtoehtorahastot Oy:n toimitusjohtajan Mia Vuorisen mukaan rahaston tappioita selittävät kiinteistöjen laskeneet arvostukset. Lisäksi korkojen nousun voimakkuus yllätti.

Samaan aikaan julkisen talouden säästöpaineet ajavat hakemaan säästöjä myös tilakustannuksista. Samaan aikaan käynnissä on uusia kiinteistöinvestointeja.

Hyvinvointialueille tukipalveluja tarjoavan Maakuntien tilakeskus Oy:n toimitusjohtaja Jukka Latvalan mukaan sijoitusympäristön muutos korkotason nousuineen näkyy lähitulevaisuudessa hyvinvointialueiden vuokrasopimuksissa korkeampina vuokrina.

Hyvinvointialueilla on kokonaisuudessaan käytössään yhteensä noin 10,7 miljoonaa neliömetriä tiloja. Omistusmuodoittain jaoteltuna hyvinvointialueiden omistuksessa niistä oli viime vuonna 35 prosenttia. Loput ovat kunnilta tai sijoittajilta vuokrattuja tiloja.

Ruotsalainen Hemsö osti aikoinaan esimerkiksi Kymenlaakson psykiatrisen sairaalan 13,7 miljoonalla eurolla. Sittemmin investoinnit sote-kiinteistöihin ovat olleet jäissä. Yrityksen Suomen maajohtaja Jarkko Leinosen mukaan investoinneissa on oltu todella pidättyviä ja varovaisia.

– Investoinneissa tähtäimemme on nyt enemmänkin oppilaitoskiinteistöissä ja julkisten hankintojen projekteissa, Leinonen sanoo.

”Valitsivatko viime hallituksen puolueet kaikista sote-malleista huonoimman?”

Kansanedustaja Timo Heinosen (kok.) mukaan on jo täysin selvää, että viime hallituskaudella tehty aluehallintouudistus ja sote-uudistus epäonnistuivat pahasti. Heinonen kirjoitti mietteitään blogiinsa kokoomuksen eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kuopiossa ja Joensuussa.

– Väistämättä mieleen on tullut ajatus, että valitsivatko viime hallituksen puolueet lopulta kaikista yli 10 vuoden aikana suunnitelluista malleista huonoimman? Ainakin siltä nyt näyttää, kun rahoitusmalli ei toimi, rahat loppuvat, palvelut heikkenevät jne, Heinonen toteaa.

– Voi olla, että meidän on pakko tätä ryhtyä jo korjaamaan tällä vaalikaudella vaikka alkuun oli tarkoitus antaa sote-alueille vaalikausi työrauhaa ja aikaa laittaa asiat toimimaan, hän jatkaa.

Selvitys paljastaa, minne sote-miljardit menevät – ”Näin ei voi jatkua”

Suomen julkisten sosiaali- ja terveysmenojen kasvu oli pitkään varsin maltillista, mutta vuonna 2023 tapahtui käänne. Tämä käy viimeiset viisi vuotta kattavasta selvityksestä, jonka valtiovarainministeriö laati Verkkouutisten tietopyynnöstä.

Vuonna 2023 menojen reaalikasvu, joka ottaa huomioon inflaation, oli poikkeuksellisen suurta, mihin yhtenä syynä on sote-palveluiden järjestämisvastuun siirtyminen kunnilta hyvinvointialueille.

– Vuosi 2023 on karusti sanoen ensimmäinen vuosi, jolloin tiedämme paljonko julkiset sotekustannukset ihan oikeasti ovat, koska hintalappu näkyy hyvinvointialueiden tilinpäätöksistä, eli noin 24 miljardia euroa, sanoo VM:n johtava erityisasiantuntija Juri Matinheikki.

Vuosina 2019-2022 menojen reaalikasvu oli Matinheikin mukaan jopa olematonta ja vastaa karkeasti palvelutarpeen kasvua. Tilastoissa etenkin vuonna 2022 näkyvät kuntien erilaisten tuottojen, kuten kiinteistöjen myynnin, kirjaukset, jotka laskevat sote-menojen nettokustannuksia. Matinheikki jatkaa, että on myös mahdollista, että pieni osa kuntien kustannuksista on jäänyt kohdentamatta sote-palveluille ja näin piiloon tilastoista.

Lisäksi korona-avustuksilla oli tilastoja laskeva vaikutus vuosina 2020-2022, sillä osa kunnista sai koronarahaa enemmän kuin kuluja syntyi.

Alustavien vuoden 2023 tietojen perusteella, soten nettokustannukset kasvoivat viiden vuoden aikana 2,8 miljardia euroa, josta 1,6 miljardin lisäys syntyi vuodesta 2022 vuoteen 2023. Väestömuutokset huomioiva asukaskohtainen reaalikustannus pysytteli tarkastelujakson alkuvuodet vajaassa 4000 eurossa, nousi 4000 euroon vuonna 2022 ja pomppasi noin 4300 euroon 2023.

– Voimakkainta reaalisten asukaskohtaisten nettokäyttökustannusten kasvu vuosina 2019-2023 oli lasten, nuorten ja perheiden sosiaalihuollon avopalveluissa ja lastensuojelussa ja iäkkäiden palveluissa. Molemmissa kasvu oli noin 20 prosentin luokkaa. Toisaalta kun iäkkäiden palvelujen kustannuksia tarkastellaan per 75 vuotta täyttänyt, eli huomioidaan ikääntyneiden kasvanut määrä, reaalinen kasvu oli maltilliset 3-4 prosenttia, laskee Matinheikki, joka työskentelee ministeriössä hyvinvointialueiden ohjausosastolla.

Vuoden 2023 kohonneisiin kustannuksiin on Matinheikin mukaan kuitenkin muitakin syitä kuin raportoinnissa tapahtuneet muutokset.

Palveluiden ostoista aiheutuneet kustannukset muodostuivat ennakoitua korkeammiksi, sillä ostot kasvoivat viime vuonna noin 11 prosenttia verrattuna alueiden alkuperäisiin talousarvioihin.

Osalla alueista oli tavoitteena oman henkilöstön määrän lisääminen ja vastaavasti ostopalveluiden vähentäminen, mikä ei kuitenkaan onnistunut muun muassa sote-henkilöstöpulan takia.

Lisäksi useat yksityiset palveluntuottajat korottivat hintojaan viime vuonna yleiseen kustannusten nousuun vedoten jopa kymmeniä prosentteja. Näin kävi Matinheikin mukaan esimerkiksi ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.

– Osasyynä kasvulle voi olla myös palveluiden ennakoitua suurempi käyttö. Myös vuokratyövoiman käyttö kasvoi sote-toimialan työvoimapulan takia. Vuokratyövoima on etenkin pidempiaikaisessa käytössä huomattavasti omaa henkilöstöä kalliimpaa, hän toteaa.

ICT- ja muut muutoskustannukset lisäsivät niin ikään alueiden kustannuksia vuonna 2023. Osa vuoden 2023 alijäämästä johtuu Matinheikin mukaan siitä, että soten järjestämisvastuun siirtymäaika oli varsin lyhyt ja osa alueista lähti valmistelussa hitaasti liikkeelle.

– Osa hyvinvointialueista valmisteli vuoden 2023 talousarvion vaillinaisilla tiedoilla, ja lisäksi uusilla organisaatioilla ei ollut välttämättä välineitä talouden kokonaisuuden seurantaan ja hallintaan. Tätä osoittaa myös alueiden talousarvioiden ja tilinpäätösarvioiden välinen vertailu. Koko maan tasolla vuoden 2023 alijäämä toteutui 48 prosenttia suurempana kuin talousarvioissa ennakoitiin, Matinheikki sanoo.

Myös hyvinvointialueiden muutosohjelmien valmistelu käynnistyi vaihtelevasti vuoden 2023 aikana. Ohjelma puuttuu tällä hetkellä yhä viideltä alueelta.

Kunnilta siirtyi lisäksi jonkin verran hoito- ja palveluvelkaa, mutta sen määrästä koko maan tasolla tai alueittain ei ole luotettavaa arviota.

Kuluvan vuoden osalta nettokustannusten kasvua voidaan arvioida hyvinvointialueiden tilinpäätösennusteiden kautta, joiden mukaan nimelliskasvu (sisältäen pelastustoimen) olisi vuosina 2023-2024 arviolta neljä prosenttia.

– Neljän prosentin nimelliskasvukin on toki paljon ottaen huomioon, että yleinen inflaatio on taittunut.

Hyvinvointialueiden tämän vuoden yhteenlaskettua alijäämää on seurattu viime aikoina mediassa tiuhaan, sillä hyvinvointialueet ovat toimittaneet tilinpäätösennusteitaan ministeriöön. Matinheikin mukaan ”päivän luku” tällä hetkellä kertoo, että hyvinvointialueiden alijäämä kasvaisi noin 1,4 miljardiin euroon. Matinheikki ei arvioi, muuttuuko lukema ja mihin suuntaan.

– Ennustaminen on aina vaikeaa, mutta tuskin mitään radikaalia tapahtuu. Luku on kuitenkin hyvin lähellä sitä, mitä VM ennakoi julkisen talouden suunnitelmassa tälle vuodelle, hän sanoo.

Alueiden säästötoimilla on jo kiire

Alustavien tietojen mukaan menojen paisumista tänä vuonna selittävät erityisesti talousarvioita suuremmat palvelujen ostot, joiden arvioidaan kasvavan kuusi prosenttia enemmän kuin piti.

Lähivuosina hyvinvointialueiden menojen ennakoidaan kasvavan varsin nopeasti, mikäli alueet eivät tee omia sopeutustoimia tai toimet eivät tehoa odotetusti.

– Sehän on selvä, että näin ei voida jatkaa, Matinheikki toteaa alijäämistä.

Sote-palvelutarpeen kasvuksi arvioidaan vuosittain koko maan tasolla reilun yhden prosentin luokkaa.

– Inflaation ennustetaan hidastuvan, mutta hyvinvointialueiden ansiotaso kasvaa sote-palkkaratkaisun seurauksena vuoteen 2027 asti nopeammin kuin yleinen ansiotaso.

Julkisen talouden suunnitelman yhteydessä keväällä 2024 julkaistun VM:n kansantalousosaston ennusteen mukaan vuonna 2025 hyvinvointialueiden nimelliskustannustason nousun arvioidaan olevan 4,8 prosenttia, vuonna 2026 3,9 prosenttia ja vuonna 2027 3,4 prosenttia.

Ensi vuonna soteen on varattu budjetissa 26,2 miljardia euroa, mikä on kolmannes koko valtion budjetissa.

– Tuo kasvu on pääosin se viime vuoden kasvu, koska rahoitusmalli toimii siten, että rahoitus tulee ikään kuin takapotkulla parin vuoden viiveellä. Sitten jos ensi vuonna päästäisi edes lähelle nollan kasvulukua, rahoitus leikkaantuisi pois tulevilta vuosilta. Soten kustannusten kasvu näkyy siis viiveellä valtion budjetissa, mutta jos alueet eivät saa alijäämiä taittumaan, se on finanssipoliittisesti todella haastava tilanne, Matinheikki selvittää.

– Sitä suuremmalla syyllä kannustamme alueita tähän toimenpiteiden nopeuttamiseen ja kuten meidänkin osastopäällikkömme suulla on julkisuudessa kerrottu, tulemme keskustelemaan taloustilanteesta tarkemmin muutamien alueiden kanssa ja tukemaan niitä talouden suunnittelussa alkusyksyn aikana. Vuosittaiset aluekohtaiset neuvottelut kaikkien alueiden kanssa pidetään loka-joulukuussa.

Useampi hyvinvointialue on ilmoittanut jo yt-menettelyiden käynnistämisestä. Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) väläytti Ylellä jo tulevaisuudessa siintävää hyvinvointialueiden arviointimenettelyä, joka voi johtaa alueiden yhdistämiseen, elleivät nämä saa talouttaan hallintaan.

Matinheikki toteaa, että itsehallinnon puitteissa hyvinvointialueet voivat käyttää rahansa kuten haluavat, ja lisäksi valtion on mahdollista tehdä lainsäädännöllisiä toimia, niin kuin mitoituksiin ja hoitotakuuseen liittyviä onkin jo tehty.

– Lainsäädäntöön tehtävät kevennykset lähtökohtaisesti leikkaavat rahoitusta ja valtion vastuuta sitä kautta, ja ovat sitten isoja pohdintoja. Mutta lisätoimia tullaan miettimään, jos nykyiset eivät lähde puremaan ja tämä on tietysti myös sosiaali- ja terveysministeriön puolella tapahtuvaa.

– Kun palvelutarve kasvaa, niin jatkossa pitää miettiä järeämpiäkin toimia ja osana stm-palvelureformia tullaan tarkastelemaan järjestämisvastuuseen liittyviä pykäliä.

Henkilöstöpulan osalta Matinheikki sanoo, että viimeisen puolen vuoden osalta työvoimavuokrauksen osalta näkyy tilastoissa kevyttä tasaantumista. Kun vuokrausta vähennetään, se voi epäsuorasti vähentää myös julkisen sektorin työvoimapulaa. Myös mikrotason toimilla, kuten paremmalla työvoimasuunnittelulla voidaan vastata henkilöstön riittävyyteen.

Iso haaste on myös ostopalvelut, joita tarvitaan iäkkäiden hoidossa ja viime vuonna moni yksityinen toimija teki isoja hinnankorotuksia sitä kustannustason nousulla perustellen.

– Markkina on aika keskittynyttä, ja kun ei ole kilpailua, niin tiedämme mihin se johtaa, sanoo Matinheikki.

THL on laskenut (kuvio yllä), että tulevina vuosina tarve ikääntyneiden palveluille lisääntyy rajusti.

– Menopaine väestön ikääntymisestä johtuen on ihan valtava ja nyt se on vasta kunnolla alkamassa, kun suuret ikäluokat tulevat täyttämään 80 vuotta.

Aikaa valmistautua muutokseen olisi kuitenkin ollut, koska harvaa asiaa Suomessa on tiedetty niin hyvin etukäteen kuin väestörakenteen vinoutuminen.

– Tämä tulee olemaan se isoin haaste, aika pysäyttävä se kuvio, sanoo Matinheikki viitaten THL:n arvioon palveluiden tarpeen kasvusta vuoteen 2040.

Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus eroaa

Kainuun hyvinvointialueen aluehallitus eroaa.

Kai­nuun alue­hal­li­tuk­sen jä­se­net ovat jät­tä­neet eron­pyyn­tön­sä teh­tä­väs­tään ja alue­hal­li­tus ko­koon­tuu tiedotteen mukaan maa­nan­tai­na 2. syys­kuu­ta kä­sit­te­le­mään asiaa en­nen sa­man päi­vän alue­val­tuus­ton ko­kous­ta.

Hy­vin­voin­tia­lue­lais­sa on sää­det­ty toi­mie­lin­ten jä­sen­ten va­lin­nas­ta, jo­ka kuu­luu alue­val­tuus­tol­le. Alue­val­tuus­to­ryh­mät ovat aiem­min tie­dot­ta­neet so­pi­neen­sa uu­den alue­hal­li­tuk­sen ko­koon­pa­nos­ta.

Ylen mukaan uuden aluehallituksen kokoonpano on muuten sama, mutta Heikki Huotari (kesk.) ei jatka aluehallituksen puheenjohtajana, eikä Heli Moilanen (kesk.) ensimmäisenä varapuheenjohtajana.

Aluevaltuuston keskustan ryhmän puheenjohtaja Paavo Oikarinen myöntää, että hyvinvointialueen irtisanoutuneen johtajan Jukka Lindbergin asian käsittelyssä tehtiin virheitä, jotka johtivat aluehallituksen eroon.

– Siinä meni luottamus puheenjohtajistoon. Kun poliittinen luottamus menee, se menee. Sitä ei voi valkopestä.

Oikarinen toivoo, että tehdyllä ratkaisulla valtuustoryhmien välinen epäluottamus ei jatku.

Aiheesta uutisoi ensin Kainuun Sanomat.

”Ohessa sote-uudistus tuhoaa Suomen talouden”

HUS-yhtymän diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen huomauttaa, että luvut eivät valehtele. Hän viittaa hyvinvointialueiden heikkoon taloustilanteeseen.

– Sote-uudistus ei tule saavuttamaan yhtään tavoitteistaan ja siinä ohessa se tuhoaa Suomen talouden, Lehtonen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

Hänen mukaansa yritykset korjaisivat virhepäätökset mahdollisimman nopeasti, kun muuten konkurssi niitä uhkaa.

– Sotesatraapit taas haluaisivat pitää kiinni saavutetuista eduista, Lehtonen kirjoittaa.

HUS aloitti mittavat muutosneuvottelunsa

Uudenmaan erikoissairaanhoidosta vastaavan HUS-yhtymän muutosneuvottelut ovat alkaneet perjantaina 30. elokuuta.

HUS tiedotti neuvottelujen alkamisesta aiemmin elokuussa. Neuvottelut voivat tarkoittaa enintään noin 990 henkilötyövuoden vähennystä. Neuvottelujen piiriin kuuluu noin 28 000 henkilöä.

Hallinto-, asiantuntija-, esihenkilö- ja johtotehtävissä työskenteleviä neuvotteluissa edustava JUKO:n pääluottamusmies Kirsi Laasila kuvaa henkilöstön tunnelmia sekä odottaviksi että ahdistuneiksi. Erityisesti huolestuttaa sijaisten tilanne.

– Ilman osaavia sijaisia päivystyksen, lomien ja muiden poissaolojen järjestäminen vaikeutuu. Henkilöstöä ei ole reservissä myöskään sairauslomien varalle. Työntekijöiltä on saatu ehdotuksia säästökohteista muun muassa toimintojen järkeistämiseen ja hallinnon sujuvoittamiseen, Laasila sanoo tiedotteessa.

Hyvinvointialueiden neuvottelupäällikkö Heli Hartman-Mattila JUKO:sta muistuttaa, että ”muutosneuvottelut kolahtavat kovalla tavalla, sillä henkilöstö suhtautuu työhönsä tunnollisesti ja kantaa huolta sekä vastuuta potilaista”.

– Henkilöstön edustajille tulee antaa riittävä aika valmistautua ja heillä on oltava todellinen mahdollisuus kysyä, kommentoida ja myös kyseenalaistaa.

Akavalaiset liitot ovat ilmaisseet huolensa HUS-yhtymän koko henkilöstön työssäjaksamisesta. Ne edellyttävät toimivalta johdolta nyt nopeita ja konkreettisia toimenpiteitä työhyvinvoinnin parantamiseksi.

– Hoitoketjun minkä tahansa näkyvän tai taustalla toimivan osan heikentäminen harkitsemattomilla henkilöstöleikkauksilla johtaa siihen, että hoitamatta jääneistä sairauksista aiheutuu haittaa yksilöille, joissain tapauksissa koko kansanterveydelle, mutta aina lisää kustannuksia yhteiskunnalle, liitot huomauttavat.

HUSin mukaan arviolta tuhannen henkilön vähentämiseen tähtäävät muutosneuvottelut on tarkoitus saada päätökseen lokakuun loppuun mennessä.

Petteri Orpo torjuu puheet leikkauksista – hyvinvointialueille tulossa ”valtava summa”

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan kevään kehysriihessä päätetyillä kolmen miljardin euron lisäsopeutustoimilla ”raivattiin tilaa” hyvinvointialueiden kasvavalle rahantarpeelle.

– Tästä vuodesta ensi vuodelle lisäämme lähes kaksi miljardia euroa hyvinvointialueille. Jatkuvat puheet siitä, että hallitus leikkaa hyvinvointialueilta, ne eivät pidä paikkansa. Puolitoista, kaksi miljardia on valtava summa ja nyt me teemme kaikkemme, että kulujen kasvu saadaan kuriin, Orpo sanoi kokoomuksen eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Joensuussa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa perjantaina.

Mitä tulee edelleen mahdollisiin lisäsopeutuksiin, pääministeri korosti hallituksen sitoutuneen ohjelmassaan siihen, että velkaantuminen kääntyy laskuun tämän vaalikauden aikana. Tähän liittyen päätöksiä tehdään kauden mittaan valtiovarainministeriön talousennusteen pohjalta.

– Nyt näyttää siis tässä vaiheessa siltä, että tehdyt sopeutukset riittävät. Jos talous lähtee kasvuun, meidän ei tarvitse enää loppukaudesta sopeuttaa. Jos talouden kasvu antaa edelleen odottaa itseään, jos menojen kasvu hyvinvointialueilla entisestään kiihtyy, silloin me joudumme taas näiden asioiden ääreen, Orpo kuvasi.

Matias Marttinen tyrmää alueiden pyynnöt lisärahasta – suhtaudun ”erittäin pidättyväisesti”

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen torjuu hallituksen lisärahoituksen alijäämiensä kanssa painiskeleville hyvinvointialueille.

– Se, millä tavalla hyvinvointialueiden kasvavia alijäämiä pystytään hillitsemään, on yksi keskeisimmistä asioista, ja se joko helpottaa tai vaikeuttaa huomattavasti koko julkisen talouden hoitamista. Ja silloin minun nähdäkseni alueiden lisärahoituspyyntöihin tulee suhtautua erittäin pidättyväisesti, Marttinen sanoi kokoomuksen eduskuntaryhmän kesäkokouksen tiedotustilaisuudessa Kuopiossa torstaina.

Myös kunta-ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen torjui viime viikolla Verkkouutisten haastattelussa opposition suunnasta esitetyt vaatimukset lisärahasta alueille.

Marttiselta kysyttiin tiedotustilaisuudessa myös kristillisdemokraattien Sari Essayahin väläyttämästä avauksesta, jonka mukaan soten rahoituslakia tulisi korjata jo tällä vaalikaudella.

– Tiedän sen, että  valtioneuvosto on selvitystyötä tehnyt yhdessä THL:n kanssa liittyen rahoituksen yksityiskohtiin, mutta mitään päätöstä ei ole tehty vielä siitä, että tehdäänkö mitään suurempia muutoksia myöhemmin vaalikaudella, Marttinen kertoi.

Marttinen tarkensi tiedotustilaisuudessa myös puheessaan väläyttämää kokoomuksen valmiutta tarvittaessa lisäsäästöihin. Hän sanoi näiden ajoittuvan käytännössä myöhemmäs, ei vielä ensi viikon budjettiriiheen.

– Ensi kevät on oikea maalitaulu, Marttinen kiteytti viitaten kevään kehysriiheen.

Pitäisikö aluevaltuustot lakkauttaa? Näin vastaa sote-ministeri Ylellä

Kansanedustaja ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuuston jäsen, Ville Valkonen (kok.), ehdotti alkuviikosta aluevaltuustojen lakkauttamista hallinnon keventämiseksi.

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps.) kommentoi asiaa ja hyvinvointialueiden ahdinkoa Ylelle perussuomalaisten eduskuntaryhmän kesäkokouksen yhteydessä.

– On puhuttu maakuntaverosta, alueliitoksista, rahoituslain uudistamisesta. Tämä Ville Valkosen avaus on mielenkiintoinen ja totta kai selvittämisen arvoinen siinä missä nämä muutkin, Juuso sanoi.

Alueiden omat toimet ovat kuitenkin hänen mukaansa se asia, joka ratkaisee soten tulevaisuuden. Pikaratkaisuja ei ole.

– Hyvinvointialueiden pitää itse jarruttaa kustannusten nousua, jotta palvelut voidaan turvata, Juuso painotti.

Lakimuutos purkamaan sote-alan yrittäjien luparuuhkaa

Sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää lainvalmistelun sen mahdollistamiseksi, että ainakin sosiaali- ja terveydenhuollon itsenäiset ammatinharjoittajat voisivat aloittaa toimintansa heti sen jälkeen, kun he ovat jättäneet hakemuksen Valviran ja aluehallintovirastojen Soteri-rekisteriin.

Rekisterin hakemuskäsittely on pahasti ruuhkautunut tämän vuoden aikana. Ruuhkan taustalla ovat uudistuneen sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (valvontalaki) mukaisen menettelyn ja rekisterijärjestelmän käyttöönotto sekä sen myötä lisääntyneet hakemusmäärät.

Ruuhka on vaikuttanut paitsi uusiin palveluntuottajiin alalla, myös niihin, jotka ovat esimerkiksi muuttaneet toimipaikkansa uuteen osoitteeseen.

Tiedotteen mukaan tilapäisesti voimassa olevalla sääntelyllä turvattaisiin asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantamatta henkilöstön ja palveluiden saatavuutta tavalla, joka mahdollistaa myös samanaikaisen hakemuskäsittelyn kehittämisen ja vakiinnuttamisen.

Lisäksi ehdotettaisiin, että rekisteröintimenettelyn laajentuminen julkisiin palveluihin tulisi voimaan vasta vuoden 2027 alussa.

Rekisterijärjestelmää, hakemuskäsittelyä ja asiakasohjausta on voimakkaasti kehitetty, mutta käsittelyajat ovat edelleen pitkiä. Pahin tilanne on itsenäisesti ammattiaan harjoittavien terveydenhuollon ammattihenkilöiden hakemusten käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveysministeriö on ohjannut viranomaistoimia kohtuullisiin käsittelyaikoihin pääsemiseksi ja antanut aluehallintovirastoille määräyksen keskinäisestä virka-avusta hakemusten käsittelyssä.

Kehittämistoimia jatketaan määrätietoisesti, ja virastot käyttävät jatkuvasti lisävoimavaroja käsittelyyn. STM on kuitenkin arvioinut, että kohtuuttomien käsittelyaikojen estämiseksi ja hakemuskäsittelyn vakiinnuttamiseksi myös lainsäädäntötoimenpiteet ovat tarpeellisia.

Ben Zyskowicz muistuttaa oppositiota: Edelliskauden sote-malli ongelmien taustalla

Kansanedustaja Ben Zyskowicz vastaa oppositiopuolueiden kritiikkiin sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksesta. Zyskowicz ottaa asiaan kantaa BenTV:n tuoreessa jaksossa.

– Ihmiset eivät pääse hoitoon, rahat eivät riitä, alijäämät paukkuvat. Nyt sitä on ruvettu arvostelemaan, Zyskowicz toteaa.

– Nykyiset oppositiopuolueet – demarit ja kepu – jotka tekivät tämän soten, yrittävät väittää, että ongelmat mitä on, johtuvat (Petteri) Orpon hallituksesta. Vaikka ne johtuvat heidän säätämästään sote-mallista ja heidän säätämästään rahoituslaista, jonka mukaan täysin eletään, Zyskowicz toteaa.

Zyskowicz viittaa SDP:n kansanedustaja Ilmari Nurmisen kommenttiin Ylen Ykkösaamussa 18. elokuuta, jossa Nurminen totesi hallituksen leikkausten johtaneen hyvinvointialueilla tehtyihin leikkauksiin.

– Kovat leikkaukset hyvinvointialueilla eivät johdu Orpon hallituksen mistään leikkauksista. Usko nyt: ne johtuvat teidän säätämänne rahoituslain toteuttamisesta. Sen mukaan eletään, sitä ei ole mitenkään muutettu.

Lisäksi Zyskowicz nostaa esiin keskustan kansanedustaja Hanna-Leena Mattilan kirjoituksen, jossa Mattila toteaa hallitusten säästöjen ”pakottaneen” terveysasemien karsimiseen.

(Sanna) Marinin hallitus on säätänyt nykyisen rahoituslain, ei Orpon hallitus.

– Jos joku tässä leikkaa soten rahoitusta, niin se on teidän – kepun – säätämä rahoituslaki. Teidän sote-malli, ei Orpon hallituksen. On aika kovaa sanottu kepun kansanedustajalta heidän itsensä säätämältä sote-mallilta.

Mattilan mukaan sotesta on tehty ”susi hallituspuolueiden toimesta”.

– Kyllä, sotesta on tehty susi hallituspuolueiden puolesta, mutta ne hallituspuolueet eivät ole Orpon hallituksen puolueita, vaan sinun oma puolue kepu, joka sai haluamansa.

Päivystysten ruuhkissa on isoja eroja – tuore tutkimus valottaa, missä tilanne on pahin

Päivystysten ruuhkautuminen on tutkitusti lisääntynyt viime vuosina. Erikoissairaanhoidon tilastoraportin mukaan päivystyskäyntien määrä on kasvanut peräti 83 prosentilla vuosina 2014–2021.

Käyntimäärät olivat korkeimmat Pohjois-Karjalassa ja Päijät-Hämeessä, joissa tehtiin noin 390 päivystyskäyntiä 1 000 henkilövuotta kohden. Vähäisimmät käyntimäärät löytyvät puolestaan Pohjois-Pohjanmaalla, jossa tehtiin 1 000 henkilövuotta kohden vain 151 käyntiä. Myös Vantaan ja Keravan sekä Pohjanmaan hyvinvointialueella oli matalat käyntimäärät.

Edellä kerrotut asiat selviävät Lääkärilehden julkaisemasta, tuoreesta tutkimusartikkelista. Sen mukaan käyntimäärien kasvun taustalla on monia eri syitä, kuten päivystysten keskittämistä, kirjaamistapojen muutoksia ja pulaa terveydenhuoltohenkilökunnasta. Väestön ikääntyminen ja vaikeudet saada palvelua perusterveydenhuollosta vaikuttavat nekin taustalla.

Määrien lisäksi eroja oli alueiden välillä myös käyntisyissä

Päivystykseen lähtemisen syyt vaihtelevat alueittain, mutta yhteisiä nimittäjiäkin on olemassa.

– Tutkimuksemme mukaan suurin osa potilaista tuli erikoissairaanhoidon päivystykseen vammojen ja sydänsairauksien vuoksi. Ruoansulatuselinten oireiden lisäksi muun muassa verenkiertoelinten ja hengityselinten oireet, infektiot ja selkäsairaudet olivat yleisiä, kertoo lääketieteen lisensiaatti Anna-Maaria Vähä.

Tutkimus tehtiin poimimalla hoitoilmoitusjärjestelmästä 18 vuotta täyttäneiden erikoissairaanhoidon päivystyskäyntitiedot vuosilta 2018–19. Käyntimääriä ja diagnooseja analysoitiin ikäryhmittäin, sukupuolittain ja hyvinvointialueittain.

Vähän lisäksi tutkimusta olivat tekemässä Marja-Leena Lamidi, Katja Wikström, Mika Linna ja Tiina Laatikainen.

Mielialahäiriöt yleisimpien käyntisyiden joukossa eräillä alueilla

Eniten muista alueista yleisimpien käyntisyiden osalta erosivat Etelä-Karjala ja Keski-Pohjanmaa.

– Etelä-Karjala ja Keski-Pohjanmaa olivat ainoita alueita, joilla skitsofrenia ylsi yleisimpien käyntisyiden joukkoon. Mielialahäiriöt olivat yleisimpien käyntisyiden joukossa Keski-Pohjanmaan lisäksi Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla, Vähä kertoo.

Etelä-Karjalan lisäksi päihteisiin liittyvät käynnit olivat yleisiä Kainuun, Kymenlaakson, Pirkanmaan, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueilla.

Iskeemiset sydänsairaudet, joihin lukeutuvat muun muassa sydäninfarktit, olivat puolestaan yleinen käyntisyy Etelä-Karjalan ja Keski-Pohjanmaan lisäksi Etelä-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Päivystysten käyttö korostuu iäkkäimmillä sekä nuorilla naisilla

Tutkimuksen mukaan erikoissairaanhoidon päivystysten käyttö korostuu yli 80-vuotiailla ja toisaalta nuorilla naisilla. Iäkkäiden käyntejä selittää muun muassa iän myötä lisääntyvä sairastavuus.

Nuorilla naisilla yksi merkittävä selittävä tekijä käyntien korostumiselle ovat raskausaikaan liittyvät päivystyskäynnit.

– Tutkimuksemme mukaan nuorilla naisilla hedelmällisyyskysymyksiin liittyvät käynnit olivat yleisiä syitä päivystyskäyntiin. Naiset myös raportoivat terveytensä usein huonommaksi kuin miehet, ja tämä voi myös olla syynä sukupuolten välisiin eroihin käyntimäärissä, Vähä kertoo ja viittaa kansainvälisiin tutkimuksiin.

Yli 80-vuotiailla moninaisia käyntisyitä

Yli 80-vuotiailla oli tutkittuna ajankohtana lukuisia yleisiä syitä päivystyskäynteihin. Näitä olivat muun muassa vammat, sydänsairaudet, ruoansulatuselimiin ja vatsaan, tunnetilaan ja käyttäytymiseen liittyvät oireet ja sairaudenmerkit. Myös sydänsairaudet, aivoverisuonten sairaudet sekä infektiot, kuten influenssa, keuhkokuume ja muut bakteeritaudit, olivat yleisiä.

80 vuotta täyttäneillä käyntejä oli kaksikertaisesti 65–79-vuotiaisiin verrattuna, 594 käyntiä 1 000 henkilövuotta kohden. 25–64-vuotiaiden ja 18–24-vuotiaiden käyntimäärät olivat lähes samansuuruiset, 178 ja 187 käyntiä 1 000 henkilövuotta kohden.

Ruuhkat tulevat ehkä lisääntymään edelleen

Tutkijoiden mukaan väestön ikääntyminen tulee todennäköisesti lisäämään päivystyskäyntien määrää, jos palvelujärjestelmään ei tehdä muutoksia. Erikoissairaanhoidon päivystyskäyntiä joukossa voi olla sellaisiakin käyntejä, jotka olisivat vältettävissä esimerkiksi siten, että vakavia sairauksia saataisiin hoitoon jo varhaisemmassa vaiheessa.

Päivystysten ruuhkia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa tutkinut ylilääkäri Eeva Reissel on arvioinut, että juurisyitä päivystysten ruuhkautumiseen ovat jatkohoitopaikkojen puute etenkin ikäihmisillä, perusterveydenhuollon haasteet sekä koronan jälkeen edelleen lisääntynyt henkilöstöpula.

Yllätyskäänne: SDP ei ajakaan maakuntaveroa, näin aiempaa avausta selitetään

SDP ei ole ajamassa maakuntaveroa eikä valmistelemassa omaa mallia siitä. Maakuntavero ei myöskään tule olemaan teemana SDP:n syksyn vaihtoehtobudjetissa, toteaa kansanedustaja Joona Räsänen (sd.) Verkkouutisten haastattelussa.

Linjaus on yllättävä. Maakuntavero nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ilmoitti Rovaniemellä pidetyssä puolueen eduskuntaryhmän kesäkokouksessa, että Suomessa pitää alkaa keskustella maakuntaveron käyttöönotosta.

– Ilman omaa verotusoikeutta sote-alueet ovat aika lailla kädettömiä, Tuppurainen perusteli Helsingin Sanomien mukaan kesäkokouksen lehdistötilaisuudessa.

Kommenttien jälkeen vero on puhuttanut.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Matias Marttinen tyrmäsi Verkkouutisten haastattelussa Tuppuraisen avauksen. Marttisen mukaan veron käyttöönotto johtaisi suoraan kokonaisveroasteen merkittävään kiristymiseen.

Räsänen sanoo nyt Verkkouutisille, että maakuntaveroasian nosti kesäkokouksessa esiin alun perin eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kim Berg.

– Maakuntavero nostettiin esiin enemmänkin siinä näkökulmassa, että siitä olisi syytä käydä keskustelua liittyen hyvinvointialueiden itsehallintoon ja sen tulevaisuuteen. Alueiden itsehallinto on jäänyt aika valjuksi, koska taloudellinen panta kiristää alueita, ja valtionohjaus on koko ajan kiristymässä. Tähän liittyy alueiden omarahoitusosuuden mahdollinen nostaminen. Ainoa keino, jolla hyvinvointialueet voivat tällä hetkellä kerätä omarahoitusta, liittyvät asiakasmaksuihin, Räsänen selvittää.

Räsänen sanoo yksiselitteisesti, ettei puolue aja maakuntaveroa tällä hetkellä.

– Suomen nykyisessä verojärjestelmässä ja tällä hyvinvointialueiden määrällä ei ole mahdollista löytää toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa (maakuntaverolle). Ymmärrän, että monella alueella on tarve herätellä keskustelua siihen liittyen, olisiko tämä tulevaisuudessa yksi keino parantaa alueiden itsehallintoa, hän sanoo.

– Itse en pidä tätä (maakuntaveroa) tällä haavaa mitenkään todennäköisenä tai näe minkäänlaisia mahdollisuuksia, että tässä nopealla aikataululla voitaisiin liikkua suuntaan tai toiseen, Räsänen korostaa.

Edellisellä vaalikaudella SDP oli pääministeripuolueena päättämässä, ettei maakuntaveroa tule.

Tuppurainen perusteli maakuntaveron torppaamista viime hallituskaudella sillä, että se oli ”niin massiivinen uudistus ja lakiteknisesti hankala, ettei sitä kyetty säätämään”.

Maakuntavero tarkoittaa, että sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavat hyvinvointialueet saisivat verotusoikeuden alueellaan. Hyvinvointialueilla ei tällä hetkellä ole verotusoikeutta, joten ne eivät voi itse päättää budjettinsa koosta. Rahoitus tulee valtaosin valtiolta.

Hyvinvointialueiden talous on synkentynyt entisestään kesän aikana. Valtiovarainministeriön mukaan joidenkin alueiden arviointimenettelyyn joutuminen alkaa olla yhä todennäköisempää, jos alijäämät eivät ala kohentua. Alueiden alijäämän arvioidaan tänä vuonna olevan yhteensä 1,45 miljardia euroa.

Räsänen väläyttää kahta keinoa hyvinvointialueiden tilanteen helpottamiseen: toinen on alijäämien kattamisvelvollisuuden pidentäminen, ja toisella hän viittaa rahoituksen ’rakenteellisen rytmihäiriön’ korjaamiseen.

Hyvinvointialueilla on puolet tiukempi alijäämien kattamisvelvollisuus kuin kunnilla. Hyvinvointialueiden tulisi vuoteen 2026 mennessä saada katettua ensimmäisiltä vuosilta kertynyt kumulatiivinen alijäämä.

– Pidän mahdottomana, että hyvinvointialueet kykenevät siihen ottaen huomioon, millaiset talousluvut ovat nyt, hän toteaa.

Toinen ongelma liittyy Räsäsen mukaan siihen, että rahoitus tulee pari vuotta jälkijunassa. Räsänen kutsuu tätä ’rakenteelliseksi rytmihäiriöksi’.

Hyvinvointialueet saavat esimerkiksi vuoden 2025 alussa sen rahoituksen, joka vastaa niiden vuoden 2023 toimintamenoja. Räsäsen mielestä aikaikkunaa olisi lyhennettävä.

– Tämä pitäisi muuttaa siten, että kun hyvinvointialueiden tilinpäätökset vahvistetaan aina viimeistään seuraavan vuoden kesäkuussa, niin silloin maksettaisiin jo puolet tulevasta jälkikäteistarkastuksesta, joka tarkoittaisi, että alueiden rahoitus pysyisi huomattavasti paremmin mukana kulukehityksessä.

”Sote-uudistus on keskustan ikiaikaisen unelman ilmentymä”

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) sanoi Ylen A-studiossa alkuviikosta, että sote-uudistus on epäonnistunut ja hyvinvointialueita on liikaa. Purran mukaan nykyinen hallitus ei kuitenkaan aio tai edes voi tehdä radikaaleja muutoksia järjestelmään.

THL:n johtava tutkija Liina-Kaisa Tynkkynen kommentoi X-alustalla, että on vielä liian aikaista arvioida uudistuksen onnistumista faktapohjaisesti. Tynkkynen on huolissaan, että kun sote-uudistuksesta puhutaan negatiivisesti, se voi vaikuttaa lopputulemaan.

– Sote-uudistuksen epäonnistumisen julistaminen pitäisikin nähdä myös aktiivisena poliittisena tekona, joka pahimmassa tapauksessa luo itseään toteuttavan ennusteen, Tynkkynen sanoo.

Kansanedustaja Pia Kauman (kok.) mukaan tarvitaan suuria muutoksia, että sotesta ikinä saadaan toimivaa.

– Sote-uudistus on eräänlainen keskustan ikiaikaisen unelman – maakuntamallin – ilmentymä, johon SDP suostui. Sitä motivoi ennen muuta vallan siirtäminen maakunnallisille poliitikoille, sanoo Kauma X-ketjussaan viitaten aluevaltuustoihin.

Kauma on jakanut Uuden Suomen jutun Tynkkysen lausunnosta.

– Monen sote-alueen alijäämät ovat niin suuret, että valtion on välttämätöntä puuttua niihin. Joitain alueita on yhdistettävä. Laajat terveyskeskuspalvelut joka kylällä on ollut hyvin suomalainen, kallis toimintatapa. Muualla Euroopassa luotetaan lääkäreihin ammatinharjoittajina, Kauma jatkaa.

Hänen mukaansa työt sote-mallin korjaamiseksi on aloitettava heti.

– Emme voi odottaa seuraavaa hallituskautta tai jotain ihmettä, joka itsestään korjaisi ongelmat. Apua tarvitsevat ihmiset eivät voi odottaa.

– Nykyinen Kela-korvausjärjestelmä remonttiin. Tavoitteena tulee olla koko maan lääkärikunnan kokonaisvaltaisempi hyödyntäminen niin, että ihmiset pääsevät ajoissa vaikuttavaan hoitoon. Omalääkärit alkuun etenkin paljon palveluja tarvitseville monisairaille ja vanhuksille, Kauma ehdottaa.

USU: Lähihoitajille esitetään laajempia tehtäviä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin uusi puheenjohtaja Päivi Inberg esittää lähi- ja perushoitajien tehtävien laajentamista, kertoo Uutissuomalainen.

– Lähihoitajat pystyisivät tekemään esimerkiksi haavahoidot, tikkien poistot tai ajokorttiin vaadittavat näöntarkastukset. Ennen kuin potilas tapaa lääkärin, lähihoitaja voisi mitata potilaalta esimerkiksi verenpaineen, haastatella häntä ja kirjata tiedot, jotta lääkärin ei tarvitsisi aloittaa kaikkea alusta, Inberg ehdottaa.

Hyvänä esimerkkinä Inberg pitää rokotusoikeutta, jota laajennettiin toukokuussa muun muassa lähi- ja perushoitajille.

– Tässä olisi hyvä paikka työnantajien ottaa nimenomaan lähi- ja perushoitajien osaaminen käyttöön, kun muistamme, millaisia jonoja rokotuksiin on ollut, hän sanoo Uutissuomalaiselle.

Inbergin mukaan samalla pitäisi sujuvoittaa työnjakoa eri ammattiryhmien välillä ja purkaa hoitoalan hierarkiaa. Hän uskoo, että näin voitaisiin parantaa palvelujen saatavuutta ja helpottaa työvoimapulaa.

Inberg toivoo, että työnjakoa lähdettäisiin kehittämään ketjuna, jossa ammattiryhmien osaamista hyödynnettäisiin nykyistä laajemmin. Hänen mukaansa moniammatillinen tiimi antaa paljon enemmän kuin yksiportainen tiimi.

– Esimerkiksi ikäihmisten tehostetussa palveluasumisessa työskentelevien lähihoitajien päivä saattaa mennä pyykinpesuun ja tiskaamiseen. Voisiko sen tehdä joku muu ammattilainen, ja hoitajat voisivat keskittyä olennaiseen eli asukkaan laadukkaaseen hoitoon? Inberg pohtii.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)