Nimenmuutospalvelun automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa, että virkailija ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä. Automaattinen menettely nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista ja menettelyn käyttöönotto on osa toimia, joilla tehostetaan Digi- ja väestötietoviraston käsittelyprosesseja.
Tulevaisuudessa menettely pyritään ottamaan käyttöön myös muissa nimenmuutosasioissa sekä muissa Digi- ja väestötietoviraston palveluissa.
Automaattista ratkaisumenettelyä voidaan käyttää, kun asiaan ei sisälly tapauskohtaista harkintaa, vaan se ratkaistaan esimerkiksi väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella tai asiaan sisältyy tapauskohtaista harkintaa, mutta asian käsittelijä on arvioinut harkinnanvaraiset seikat ennen asian ratkaisemista.
Useimmiten aikaisempaan sukunimeen palaaminen tulee ajankohtaiseksi elämäntilanteen muuttuessa, esimerkiksi avioeron yhteydessä. Avioero ei kuitenkaan ole edellytys aiempaan nimeen palaamiselle, vaan henkilöllä on aina halutessaan oikeus palata aiemmin käytössään olleeseen sukunimeen.
Digi- ja väestötietovirasto käsittelee vuosittain noin 3 000–3 500 hakemusta entiseen nimeen palaamisesta. Aiemmin jokaisen hakemuksen on tutkinut ja käsitellyt virkailija, ja hakemuksen käsittelyaika on ollut kolmesta neljään viikkoa.
Automaattiratkaisun avulla hakija voi tehdä ja maksaa hakemuksensa verkossa ja saada päätöksen sähköisesti yhden tai kahden päivän sisällä.
Automaattiratkaisun odotetaan välillisesti sujuvoittavan myös muiden nimenmuutoshakemuksien käsittelyä, kun virkailijat keskittyvät jatkossa ihmisen harkintaa vaativien hakemuksien käsittelemiseen.





