Yhä useammat suomalaiset valitsevat autokaupoilla sähköauton, ja tähän aikaan vuodesta monet autoilijat etsivät sähköautoonsa parhaiten sopivia talvirenkaita.
Sähköautojen myynti kasvaa Suomessa jatkuvasti. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan noin 57 prosenttia 1. tammikuuta – 30. syyskuuta 2025 rekisteröidyistä autoista oli ladattavia. Uusista rekisteröidyistä autoista noin 36 prosenttia oli täyssähköautoja ja noin 21 prosenttia ladattavia hybridejä.
Rengasvalmistaja Nokian renkaiden tiedotteen mukaan periaatteessa samat rengassäännöt koskevat sekä sähköautoja, hybridejä että polttomoottoriautoja. Muutamia asioita on kuitenkin hyvä pitää mielessä, kun ostaa renkaita sähköautoihin ja hybrideihin.
Rengasvalmistaja luettelee kolme yleisintä virhettä, joita autoilijat tekevät ostaessaan talvirenkaita sähköautoon.
Virhe 1: Pohjoisiin olosuhteisiin sopimattomien renkaiden ostaminen
Lain mukaan talvirenkaita on käytettävä 1. marraskuuta – 31. maaliskuuta välisenä aikana, jos sää tai keliolosuhteet sitä vaativat.
Nastalliset tai nastattomat talvikäyttöön hyväksytyt renkaat tunnistaa sivupinnan Three Peak Mountain Snowflake (3PMSF) -merkistä. Vaikka tämä lumipitomerkintä riittää lain näkökulmasta, vain renkaat, joissa on jääpitomerkki, soveltuvat jäisille teille ja niiden jääpito on testattu riittävän hyväksi renkaan tyyppihyväksynnän yhteydessä, muistuttaa Nokian renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula.
– Tyypillinen virhe on ostaa renkaat, jotka on suunniteltu leudompaan ilmastoon – erityisesti verkkokaupoista ostettaessa. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuissa ympärivuotisissa renkaissa voi olla 3PMSF-merkki, mutta ne eivät ole turvallisia pohjoismaisessa talvessa, Liukkula painottaa tiedotteessa.
– Tämän virheen voi välttää valitsemalla renkaat, jotka on suunniteltu pohjoismaiseen talveen ja joissa on jääpitomerkki.
Virhe 2: Renkaan koon ja kantavuusindeksin huomiotta jättäminen
On tärkeää varmistaa, että rengas on riittävän vahva kantamaan auton massa riippumatta siitä, onko kyseessä sähköauto vai muu ajoneuvo. Sähköautojen akustot lisäävät painoa, joten niiden renkaiden on kestettävä suurempaa kuormitusta kuin bensiini- tai dieselautojen renkaiden.
Kantavuusindeksi, joka löytyy renkaan sivusta, kertoo, kuinka paljon painoa rengas kestää turvallisesti oikealla ilmanpaineella. Tämän numeron tulee vastata ajoneuvon rekisteriotteessa mainittua kantavuusindeksiä sekä hyväksyttyjä rengaskokoja.
– On erittäin tärkeää ostaa sopivan kokoiset renkaat, joilla on oikea kantavuusindeksi”, Nokian renkaiden globaali tuotepäällikkö Jarmo Sunnari sanoo.
– Koska markkinoille tulee yhä enemmän raskaita sähköautoja, on XL-renkaiden rinnalle tuotu uusi HL-merkintä (High Load). Tämä on selkeä trendi, ja HL-renkaita tullaan näkemään yhä enemmän tulevaisuudessa.
Sunnari kuitenkin korostaa, että HL-renkaat eivät ole välttämättömiä, kunhan renkaiden koko ja kantavuusindeksi vastaavat rekisteriotteen tietoja.
Virhe 3: Renkaiden turvallisuuden ja mukavuuden sivuuttaminen
Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, joten niiden merkitys liikenneturvallisuudelle ja ajomukavuudelle on valtava. Toisin sanoen, renkaista säästäminen turvallisuuden kustannuksella ei ole suositeltavaa.
– Turvallisuus on aina etusijalla. Mukavuus on kuitenkin erityisen tärkeää sähköautoissa. Jos olet investoinut hiljaiseen ja miellyttävään sähköautoon, meluisat renkaat voivat pilata ajonautinnon, Nokian renkaiden Pohjoismaiden tuotepäällikkö Jarno Ahvenlammi toteaa.
– Testaamme renkaamme sähköautoilla varmistaaksemme, että ne ovat riittävän turvallisia ja hiljaisia
Renkaat vaikuttavat myös auton toimintamatkaan. Parhaan mahdollisen toimintamatkan saavuttamiseksi Ahvenlammi suosittelee valitsemaan renkaat, joiden vierintävastus on A- tai B-luokkaa. Tämä luokitus löytyy nastattomien renkaiden EU-rengasmerkinnästä. Nastarenkailla ei ole EU-merkintää, mutta monet autolehdet julkaisevat itsenäisiä talvirengastestejä, joissa myös nastarenkaiden vierintävastus on mukana.





