Yhdysvallat suoritti uusia sotilaallisia iskuja useisiin iranilaisiin kohteisiin. Iskut tapahtuivat sen jälkeen, kun aiempi drone-hyökkäys kohdistui Panaman lipun alla purjehtivaan alukseen Hormuzinsalmella lauantaina. Asiasta kertoo BBC.
Yhdysvaltain asevoimien sotatoimialueen päämaja (Centcom) ilmoitti iskeneensä useisiin kohteisiin eri puolilla Irania suorana vastauksena ”jatkuvaan aggressioon” kaupallista meriliikennettä vastaan.
Vastauksena Iran laukaisi ohjuksia ja drooneja Yhdysvaltain sotilaskohteita vastaan.
Molemmat osapuolet syyttävät nyt toisiaan tulitauon rikkomisesta. Yhdysvallat katsoo Iranin rikkoneen aiemmin sovitun tulitauon hyökkäämällä kauppalaivoihin. Iran sanoo Yhdysvaltain rikkoneen sopimuksen iskemällä sen alueelle.
Naapurimaat Kuwait ja Bahrain ilmoittivat aktivoineensa ilmapuolustusjärjestelmänsä iskujen seurauksena.
Centcom ilmoitti, että kaupallinen meriliikenne jatkuu edelleen Hormuzinsalmessa.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kiristi retoriikkaansa. Trump kommentoi tilannetta sosiaalisen media julkaisussa. Trump sanoi, että Iran ”ei ehkä koskaan opi”.
– Saattaa tulla piste, jolloin emme enää pysty olemaan järkeviä ja joudumme sotilaallisesti saattamaan päätökseen työn, jonka olemme erittäin menestyksekkäästi aloittaneet, Trump kirjoitti.
– Jos niin tapahtuu, Iranin islamilaista tasavaltaa ei enää ole olemassa, Trump uhkasi.