Verkkouutiset

Euroopan komission päärakennus Berlaymont Brysselissä. LEHTIKUVA/ANNIINA LUOTONEN

Yhteiset kriteerit viherpesulle ja harhaanjohtaville väittämille

Yli puolessa ympäristöväittämistä oli tutkimuksen mukaan hämärää.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tarkoituksena on selkeyttää tilannetta kuluttajien kannalta ja antaa parempi varmuus siitä, että kun jotakin myydään ympäristöystävällisenä, se tosiasiallisesti on ympäristöystävällistä.

EU:n komission keskiviikkoisesta ehdotuksesta hyötyvät myös yritykset, jotka todella pyrkivät parantamaan tuotteidensa ympäristökestävyyttä. Kuluttajat tunnistavat ja valitsevat näiden yritysten tuotteet helpommin, niiden myynti lisääntyy ja epäreilu kilpailu vähenee.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

– Tällä tavoin ehdotus auttaa luomaan tasapuoliset toimintaedellytykset tuotteiden ympäristötehokkuutta koskevien tietojen osalta.

Komission tutkimuksessa vuodelta 2020 havaittiin, että 53,3 prosenttia tarkastelluista EU:n ympäristöväitteistä oli epämääräisiä, harhaanjohtavia tai perusteettomia ja 40 prosentista ei esitetty näyttöä.

– Yhteisten sääntöjen puuttuminen vapaaehtoisia ympäristöväittämiä antavilta yrityksiltä johtaa viherpesuun ja luo epätasapuoliset toimintaedellytykset EU:n markkinoille, mikä haittaa aidosti kestäviä yrityksiä, komissio toteaa tiedotteessaan.

Luotettavaa, vertailukelpoista ja todennettavissa olevaa tietoa

Nyt ehdotetaan, että kun yritykset esittävät tuotteistaan tai palveluistaan ”vihreän väittämän”, niiden on noudatettava vähimmäisvaatimuksia siitä, miten väittämät perustellaan ja miten ne esitetään.

Ehdotus koskee nimenomaisia väittämiä, kuten: ”kierrätetyistä muovipulloista valmistettu T-paita” tai ”hiilidioksidikompensoitu toimitus”. Ehdotus kattaa kaikki vapaaehtoiset väittämät tuotteen tai yrityksen ympäristövaikutuksista, -näkökohdista tai -tehokkuudesta.

Sen ulkopuolelle jäävät kuitenkin väittämät, joita jo säännellään EU:n lainsäädännöllä, kuten EU-ympäristömerkki ja luomutunnus.

Ennen kuin yritykset esittävät kuluttajille sääntöjen kattamia ”vihreitä väittämiä”, tällaiset väitteet on todennettava riippumattomasti ja todistettava tieteellisellä näytöllä. Osana tieteellistä analyysiä yritykset yksilöivät tuotteensa kannalta todella merkitykselliset ympäristövaikutukset sekä mahdolliset kompromissit, jotta asiasta saadaan kattava ja tarkka käsitys.

Ehdotuksella säännellään myös ympäristömerkkejä. Tällä hetkellä on olemassa ainakin 230 erilaista merkkiä, ja on näyttöä siitä, että tämä aiheuttaa sekaannusta ja epäluottamusta kuluttajissa.

– Jotta voidaan hillitä tällaisten merkkien yleistymistä, uudet julkiset merkkijärjestelmät sallitaan vain, jos ne laaditaan EU:n tasolla. Uusien yksityisten järjestelmien edellytyksenä on nykyisiä järjestelmiä korkeammat ympäristötavoitteet, ja ne on hyväksytettävä ennakkoon, esityksessä sanotaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)