Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyin Washingtonin vierailun alla Ukraina julkaisi kuvia ja teknistä tietoa uudesta Flamingo-risteilyohjuksesta. Siihen liittyy kriittisiä etunäkökohtia, kuten 3000 kilometrin kantama, 1000 kilogramman taistelukärki ja yksinkertainen kokoonpano sarjatuotantoa ajatellen. Mutta eduilla on hintansa.
Kuusitonninen FP-5 Flamingo, jonka siipien kärkiväli on kuusi metriä, on hyvin suuri risteilyohjus. Vertailukohdaksi voi ottaa tšekkiläisen Aero L-39 Albatros -suihkuharjoituskoneen, jonka suurin lentoonlähtömassa on 4700 kilogrammaa ja siipien kärkiväli 9,46 metriä. Kooltaan Flamingo vertautuu amerikkalaisiin 1950-luvun MGM-1 Matadoriin ja etenkin 1960-luvun MGM-13 Maceen, joka painoi 8,5 tonnia ja jonka siipien kärkiväli oli seitsemän metriä. Ohjuksen kantama oli 2400 kilometriä.
Suuren koon ongelma on havaittavuudessa. Muotoilun yksinkertaistamiseksi Flamingossa ei myöskään ole käytetty mitään tutkahavaittavuutta heikentävää teknologiaa. Vaikka maan pinnalla sijaitsevat tutkat ja ilmatorjuntajärjestelmät eivät havaitsisikaan matalalla lentävää ohjusta maan kaartumisen ansiosta, niin lentävät tutkat hävittäjätutkat mukana lukien ovat jo pitkään pystyneet erottamaan lähellä pintaa lentävät maalit.
Siksi ukrainalaiset luottavat uuden ohjuksen tehossa siihen, että mitä syvemmälle Venäjän ilmatilassa ohjus lentää, sitä vähemmän siellä on ilmapuolustusta. Helmikuussa 2023 ukrainalaisten yli 14-metrinen, kärkiväliltään lähes nelimetrinen, 100-kiloisella pommilla aseistettu Tupolev Tu-141 Striž -tiedusteludrooni läpäisi Venäjän ilmapuolustuksen ja lensi noin 300 kilometriä Kalugaan saakka. Koko ei siis välttämättä ole kriittinen haitta Flamingolle.
Risteilyohjuksen suuri koko edellyttää kuitenkin suurta ja tehokasta moottoria. Noin 1300-kiloinen (ilman kantorakettia) Tomahawk-risteilyohjusta kiidättää Williams International F107 -moottori teholtaan 1,9 kilonewtonia, mutta Macen moottori oli teholtaan jo 23 ja Strižin 19,6 kilonewtonia. Flamingo vaatii siis kokoluokaltaan 20–23 kilonewtonin moottoria, joka vastaa suihkuharjoituskoneen tai pienen liikelentokoneen moottoria.
Tämän kokoluokan moottoreita saattaa olla varastossa, mutta todennäköisesti niiden valmistuskysymys joudutaan vielä ratkaisemaan, jos Flamingojen tuotantovauhti on 50 ohjusta kuukaudessa, kuten Milanion Groupin edustaja totesi Arabiemiraateissa pidetyillä IDEX 2025 -messuilla helmikuussa.




