Yhdysvalloissa korjataan parhaillaan mittavia vaurioita, joita rahtialuksen törmäys Baltimoren Francis Scott Key -siltaan aiheutti maaliskuussa. Singaporeen rekisteröity Dali-konttialus menetti yllättäen ohjauskykynsä ja törmäsi sillan tukipilariin. Silta romahti osittain ja tuhoutui käytännössä käyttökelvottomaksi.
Alle kaksi viikkoa myöhemmin suuri rahtialus jarrutti äkillisesti alittaessaan New Yorkin ja New Jerseyn yhdistävää vilkkaasti liikennöityä siltaa. Miehistö ilmoitti Washington Post -lehden mukaan radiolla aluksen olevan ”kuollut”, mikä tarkoittaa ohjauskyvyn menettämistä.
Kolme hinaajaa saapui auttamaan yli 330-metristä APL Qingdao -alusta jatkamaan matkaansa turvallisesti. Huhtikuun 5. päivänä sattunut tapaus on Yhdysvaltain rannikkovartioston tilastojen perusteella vain yksi sadoista vastaavista välikohtauksista.
Asiantuntijoiden mukaan riskit ovat suuria, sillä massiiviset alukset liikkuvat usein kriittisen infrastruktuurin lähellä. Säännöt vaihtelevat sen suhteen, milloin ainakin yhden hinaajan pitää saattaa suurempia aluksia.
Baltimore sijaitsee Marylandissa, jossa vastaavat päätökset on jätetty rahti- ja hinausalusten kapteeneille. New Yorkin alueella säännöt ovat tiukemmat.
Dalin ja Qingdaon kaltaisten rahtialusten koko on kaksinkertaistunut viimeisten 20 vuoden aikana.
– Emme ole täysin ymmärtäneet niitä seurauksia, joita tällaisten suurten alusten toiminnalla on, Rand-tutkimuslaitoksen meriliikenteen asiantuntija Aaron Davenport sanoo.
Washington Post -lehden selvityksen mukaan yhteensä 424 yli 180-metristä alusta ilmoitti menettäneensä ohjauskykynsä moottorien sammumisen seurauksena Yhdysvaltain aluevesillä viimeisten kolmen vuoden aikana. Noin kolmasosa näistä tapauksista sattui lähellä satamaa, siltaa ja muuta infrastruktuuria.