Väli-Suomen Median Sunnuntaisuomalaisen mukaan ruoan hinta on Suomessa noussut selvästi muita EU-maita nopeammin viime vuosina. Syynä on niin kilpailun ja volyymin puute, kuin muidenkin kustannusten nouseminen elintarvikeketjussa. Pelkästään palkat ovat nousseet muuta Eurooppaa noin 10 prosenttia nopeammin.
S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarodun ja Keskon viestintäpäällikkö Harri Utoslahden mukaan verojen osuus on yli 40 prosenttia ruokakorin hinnasta. Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen on samoilla linjoilla. Arvonlisäveron lisäksi tuotteilla on hänen mukaansa erilaisia valmisteveroja.
– Suomi on piilotettujen valmisteverojen eldorado, veronluonteisia maksujakin on valtavasti. Toki myös raaka kilpailu vie hintoja alaspäin, Sipponen toteaa.
Alarodun mukaan Suomessa ruoan tuottamiseen, kuljettamiseen ja myymiseen sisältyy myös paljon sellaisia kustannuksia, jotka pohjoisesta ja syrjäisestä sijainnistamme johtuen ovat meillä korkeampia kuin muussa Euroopassa. Esimerkiksi kuljetus- ja energiakulut ovat täällä pitkien etäisyyksien maassa suuria, hän kertoo.
Sipposen mukaan suomalainen elintarviketeollisuus ei ole vientimarkkinoilla kilpailukykyinen.
– Suuret volyymiedut jäävät saamatta myös kotimarkkinoilla. Kun tehdään ruokaa vain viidelle miljoonalle suomalaiselle, on kulujen osuus tietysti erilainen kuin jos tehtäisiin samalla ruokaa kymmenille miljoonille eurooppalaisille.
Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä uskoo verkkokaupan kehitykseen ruoankin osalta.
– On selvää, ettei ruoan hintakilpailu Suomessa toimi, samoin kaavoituksen kanssa on ongelmia. Uskommekin, että juuri verkossa tapahtuva kauppa mahdollistaisi kuluttajille edullisemmat ruoan hinnat. Tämä on yksi syy, miksi tutkimme mahdollisuuksia lisätä ruoan myyntiä myös Verkkokauppa.comissa.





