SDP:n koko kansan terveystarkastuksille tyrmäys – ”pahentaisi henkilöstöpulaa”

Sosiaali- ja terveysalaa koettelee jo nyt historiallinen työvoimapula, muistuttaa espoolaisvaltuutettu.
Asiakkaita odottamassa pääsyä vastaanotolle Kivelän terveysasemalla Helsingissä 28. joulukuuta 2022., LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Asiakkaita odottamassa pääsyä vastaanotolle Kivelän terveysasemalla Helsingissä 28. joulukuuta 2022., LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

SDP:n hyvinvointiohjelma on herättänyt hämmästelyä, mistä siihen vaadittava henkilöstö otetaan. SDP esittää tänään julkaistussa ohjelmassaan muun muassa kaikille aikuisille suunnattuja säännöllisiä terveystarkastuksia. Ajatuksena on kohentaa ihmisten terveyttä, jotta työssä jaksettaisiin paremmin väestön ikääntyessä.

– Sosiaali- ja terveydenhuollossa on historiallinen työvoimapula. Pääosin terveiden ihmisten terveystarkastukset ovat todella tehotonta resurssien käyttöä ja pahentaisivat henkilöstöpulaa hoivassa ja terveydenhuollossa, kommentoi Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Henrik Vuornos (kok.) Twitterissä.

Ohjelman mukaan riskiryhmissä olevat, alle 25-vuotiaat ja juuri eläköityneet kävisivät tarkastuksissa kahden vuoden välein ja muut ryhmät 3-5 vuoden välein. Arviot terveytarkastusten kustannuksista vaihtelevat 116 miljoonasta eurosta 305 miljoonaan euroon vuodessa.

Vuornoksen mielestä olisi rehellistä kertoa, mistä työvoima otetaan pois. Onko se sairaaloista, ikäihmisten hoivasta, neuvoloista vai terveysasemilta.

Tuoreimpien selvitysten mukaan Suomessa hoiva-alan työvoimapula on pahentunut. Pulaa on etenkin sairaanhoitajista. Lisähaastetta tuo hallituksen jo joulukuulle lykkäämä 0,7 henkilöstömitoitus ympärivuorokautisessa hoivassa.

Sosiaali- ja terveysministeri Rydman sai eduskunnan luottamuksen äänin 88–74.
Henrik Vuornoksen mukaan on tärkeää, että mahdollisimman moni nuori saa kartuttaa työkokemusta.
Hallitus päätti, että kansliapäälliköistä koostuva työryhmä tekee kriteereistä esityksen.
Mainos