SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila sanoo IS:n Taloussanomille, että ilmailualan riita nähdään ennakkotapauksena siitä, mitä työmarkkinapolitiikan isolle kuvalle käy jatkossa.
Tavoitteet palkkatason korjaamisesta ja yleisessä linjassa pysymisestä eivät kohdanneet.
– Palta oli tehnyt verivalansa EK:n hallituksessa, joten he päättivät, että kukaan ei saa enempää kuin yleinen linja, maksoi mitä maksoi, Antila kuvailee Talsalle.
– Jos toinen osapuoli sanoo, että tästä ei mennä ylöspäin, miksi toinen sanoisi, että me voimme tulla alaspäin? Yleisestä linjasta muodostui sekä katto että lattia.
Antila arvioi, että tästä muodostuu ennakkotapaus. Jatkossa työntekijäpuolen ei hänen mukaansa kannata joustaa palkoissaan, koska joustamista ei näemmä tapahdu toiseen suuntaan.
Hänen mielestään on järkevää ja ymmärrettävää, että ”täysin selvissä” tilanteissa työntekijäpuoli joustaa, kuten ilmailualan säästösopimuksessa oli tehty. Tällainen täysin selvä tilanne oli, kun ensin koronapandemia sulki matkailun ja sitten sota Ukrainassa Venäjän ilmatilan.
– Mutta jousto pitää olla kahteen suuntaan. Nyt tiedät, että et tule koskaan saamaan joustamiasi palkkoja takaisin. Silloinhan on aika epämotivoivaa lähteä pelastamaan jotain firmaa, Antila sanoo Taloussanomille.





