Räpsähtikö peltipoliisi? Toimi näin

Kameran välähdys ei tarkoita välitöntä yhteydenottoa.
Autossa peltipoliisin kohdalla. LEHTIKUVA / EEVA-MARIA BROTHERUS
Autossa peltipoliisin kohdalla. LEHTIKUVA / EEVA-MARIA BROTHERUS

Helsingin poliisi on julkaissut sosiaalisessa mediassa muistutuksen siitä, mitä tapahtuu, kun automaattinen liikenteenvalvontakamera eli niin sanottu peltipoliisi välähtää ylinopeuden merkiksi.

Kameran välähdys ei vielä tarkoita välitöntä yhteydenottoa, vaan asia etenee ensin viranomaiskäsittelyyn.

Jos autoilija huomaa kameran välähtävän ylinopeuden ajon yhteydessä, kuvat siirtyvät käsiteltäviksi Helsinkiin Poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen, jossa ne tutkitaan ja niistä tehdään tarvittavat jatkotoimenpiteet.

Keskus käsittelee vuosittain noin 150 000 liikennerikkomus- ja liikennerikosasiaa eri puolilta Suomea. Osa tapauksista etenee käsittelyyn jopa jo tapahtumapäivänä.

Käsittelyn jälkeen seuraamuksena voi olla tilanteesta riippuen joko liikennevirhemaksu tai sakkorangaistus. Ratkaisu riippuu muun muassa ylinopeuden määrästä ja teon luonteesta.

Jos autoilija on ottanut käyttöön Suomi.fi-viestit-palvelun, mahdollinen liikennevirhemaksu saapuu sähköisesti kyseiseen palveluun. Jos palvelua ei käytetä tai kyse on liikennerikoksesta, tieto toimitetaan kirjeitse.

Poliisi korostaa, ettei asioista ilmoiteta etukäteen. Siksi paras toimintatapa on odottaa rauhassa viranomaiskirjeen saapumista.

Jos välähdyksestä on kulunut jo useita viikkoja eikä postia ole tullut, poliisi neuvoo ottamaan yhteyttä liikenneturvallisuuskeskuksen asiakaspalveluun mahdollisten viiveiden tai postiongelmien selvittämiseksi.

Poliisi muistuttaa, ettei se soita videopuheluita kansalaisille.
Nuori kuljettaja oli saanut ajokortin poikkeusluvulla edeltävänä päivänä.
Ruokalähetti vaihteli vuorotellen jalankulku- ja ajoväylien välillä sekä lopulta ajoi päin punaisia.
Mainos