Verkkouutiset

Sateisen kelin liikennettä Nelostiellä Helsingin ja Lahden välillä 14. tammikuuta 2023. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Pian siirrytään talvinopeuksiin, näin autoilijat suhtautuvat

Vaihtelevat kelit lisäävät onnettomuusriskiä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenneturvan kyselyn mukaan 85 prosenttia suomalaisista autoilijoista uskoo talvinopeusrajoitusten turvallisuushyötyihin.

Rajoitukset kesänopeuksista talveen vaihdetaan usein loka-marraskuussa. Talvinopeuksissa on aina kyse myös pimeän ajan nopeusrajoituksista. Huonoissa ajo-olosuhteissa kelivaraa saa pitämällä kunnollista turvaväliä ja säätelemällä nopeutta järkevästi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Liikenneturvan kyselyn perusteella yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää tieliikenteen turvallisuuden lisäämistä nopeusrajoitusten tärkeimpänä tehtävänä.

– On hyvä, että suomalaiset ymmärtävät nopeusrajoitusten tehtävän, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen tiedotteessa.

– Alhaisempi ajonopeus on kiistaton turvallisuutta parantava tekijä ja jokaisen kuljettajan pitäisi se muistaa nyt, kun illat pimenevät ja liukkaus lisääntyy, Savolainen jatkaa.

Liikenneturva muistuttaa, että sateessa, sumussa, hämärässä tai pimeällä ajettaessa on samat vaarat kuin valoisallakin. Niiden havainnointia varten tarvitaan tielle mahdollisimman paljon valoa. Tehokaskaan valojen käyttö ei takaa päivänäkyvyyttä. Siksi on tarpeen vähentää nopeutta.

Hidastamalla nopeutta havaintojen tekemiseen jää enemmän aikaa. Pysähtymismatka ja -aika lyhenevät. Jos kuljettajalla on lisäksi riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon, alhaisempi ajonopeus mahdollistaa turvallisen matkan teon. Ajoneuvoa on helpompi hallita ja vaikka törmäys tulisikin, seuraukset ovat lievemmät.

Savolainen huomauttaa, että nopeusrajoitusta alemman nopeuden käyttöön on yleensä aina syynsä.

– Jos ajat satasta kymmenen kilometrin matkalla 80 kilometrin tuntinopeuden sijaan, säästät vain puolitoista minuuttia, Savolainen toteaa.

Vaihtelevat kelit lisäävät onnettomuusriskiä. Talvella onnettomuusriski on suurimmillaan alku- ja lopputalvesta. Nopeuksien alentamisen tavoitteena on pienentää vuodenaikojen vaihtelusta johtuvaa onnettomuusriskiä.

Kuljettajat tottuvat vakaisiin talviolosuhteisiin, mutta kun kelit alku- ja lopputalvesta vaihtelevat, ei kuljettajan käytös välttämättä muutu, vaikka pitäisi.

– Onnettomuusriski on suurempi, jos keli on harvinainen. Talvi yllättää joka vuosi autoilijan, vaikka siihenkin voisi varautua etukäteen, Savolainen muistuttaa.

Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa kehnoissakin kelioloissa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)