Verkkouutiset

Hernesaaren alueen asemakaava kumottiin vuonna 2021, LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Osmo Soininvaara esittää autojen kieltämistä Hernesaaresta

Vihreiden konkaripoliitikon mukaan hallinto-oikeuden kaatamasta kaavasta voitaisiin poistaa loputkin parkkipaikat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Entinen vihreiden kansanedustaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara ehdottaa blogikirjoituksessaan Helsingin eteläkärkeen suunnitellun Hernesaaren asuinalueen suunnittelemista autottomaksi.

Hernesaaren asemakaava kumottiin Helsingin hallinto-oikeuden toimesta vuonna 2021, sillä suunnitelmissa kaikki liikenne alueelle olisi kulkenut yhden tien ja muutaman risteyksen kautta. Tämä olisi oikeuden mukaan aiheuttanut heikentänyt liikenteen sujuvuutta alueella.

Soininvaara arvioi, että alueen liikenneongelmien ratkaisuksi esitetty tunneli voisi maksaa jopa 400 miljoonaa euroa, eli noin tuhat euroa jokaista suunniteltua asuinneliötä kohti.

Vihreiden konkari laskee, että jos Hernesaaressa auto olisi noin joka kolmannella kotitaloudella kuten esimerkiksi Katajanokalla, olisi autojen kokonaismäärä alueella hieman yli 1 000. Tällöin tunneli maksaisi yhtä autoa kohden 400 000 euroa. Mikäli tunnelista kulkisi päivittäin 2000 autoa, olisi yhdensuuntaisen matkan hinta noin 27 euroa.

– Jos tämä on näin kallista, on harkittava sitäkin, kannattaako koko aluetta rakentaa, Soininvaara pohtii.

Vaihtoehtoiseksi ratkaisuksi Soininvaara esittää, että autoja ei sallittaisi Hernesaaressa lainkaan. Sen sijaan alue kaavoitettaisiin täysin autottomaksi poistamalla asemakaavasta kaikki suunnitellut autopaikat.

Soininvaara perustelee ehdotustaan sillä, että kalliit liikennejärjestelyt ovat jo nyt pysäyttäneet Hernesaaren rakentamisen. Kun aluetta ei voida rakentaa ja autolliset kotitaloudet eivät joka tapauksessa pysty ostamaan alueelta asuntoja, ei alueen rakentaminen autottomaksi olisi keneltäkään pois.

– Heikkenisikö autonomistajien asema, jos kuitenkin autottomat ruokakunnat voisivat muuttaa Hernesaareen? Soininvaara kysyy.

Hän myös huomauttaa, että mikäli alueella ei ole autoja, ei oikeuslaitoskaan voi olla huolestunut ruuhkista.

– Autottomasta kaupunginosasta on jo lailliseksi todettu esimerkki, Suomenlinna, joten tuskin tätä ratkaisua oikeus voisi kumota, Soininvaara linjaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)