Verkkouutiset

Tampereella Sale Puutarhakatu muuttui täysin automatisoiduksi. PIRKANMAAN OSUUSKAUPPA

Nyt avautui ruokakauppa, jossa ei ole ollenkaan henkilökuntaa

Uudenlainen kauppa on avoinna vuorokauden ympäri.

Tampereella avattiin täysin automatisoitu Sale-myymälä Puutarhakadulla tänään torstaina. Kauppa toimii pääsääntöisesti ilman henkilökuntaa. Pirkanmaan osuuskauppa kertoo asiasta tiedotteessa.

– Kehitämme S-ryhmässä jatkuvasti uusia digitaalisia palveluja, joista esimerkiksi itsepalvelukassat ovat jo nyt vahvasti läsnä asiakkaidemme arjessa marketkaupan myymälöissämme. Odotamme innolla, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalvelukauppaan ja onko aika jo kypsä tällaiselle konseptille, S-ryhmän marketkaupan konseptikehityksestä vastaava johtaja Katja Tapio sanoo.

Pirkanmaan osuuskauppa lähtee rohkeasti kokeilemaan uutta itsepalvelukauppaa yhdessä asiakkaidensa kanssa.

– Valikoima kattaa arjen keskeiset ostostarpeet päivittäistavaratuotteiden osalta ja täydentyy asiakastarpeiden mukaan. Asiointi itsepalvelukaupassa on helppoa ja nopeaa. Sale Automaatti on auki 24/7 eli ostoksia voi tehdä vapaasti mihin kellonaikaan tahansa. Keräämme asiakkailta palautetta ja kehitämme valikoimaa ja toimintaa sen pohjalta, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola.

Kumppanina pilotissa on kotimainen start up -yritys Blockstore Group Oy, jonka kehittämään teknologiaan Sale Automaatti pohjautuu. Teknologian keskiössä ovat hahmontunnistus sekä älykäs, digitaalinen ja reaaliaikainen tuoteseurantajärjestelmä.

Kauppaan astuessaan asiakas valitsee ostoksilleen katevarauksen ja syöttää maksukorttinsa maksupäätteeseen. Sen jälkeen tuotteet voi kerätä kaapeista, jotka aukeavat, kun käden laittaa kahvalle. Kun kaapin ovi sulkeutuu, kaapista otetut ostokset rekisteröidään kuitille. Ostosten keräämisen jälkeen kaupasta voi poistua: tuotteet veloitetaan maksukortilta automaattisesti.

– Tämä on erittäin turvallinen tapa ostaa. Kauppaan ei pääse ilman maksukorttia. Hahmontunnistus puolestaan yhdistää ja tunnistaa maksutiedot sekä kerätyt tuotteet. Algoritmi luo käsityksen ihmishahmosta, mutta ei tunnista henkilöitä eikä talleta mitään henkilötietoja. Jos kauppaan tulee uudelleen, algoritmi luo asiakkaalle uuden hahmon. Tuoteseurantamme on äärimmäisen tarkka ja sillä voi valvoa myös parasta ennen -päiväyksiä, mikä tavallisesti joudutaan tekemään käsin. Vaikka automaattikauppa ei ole uusi idea, tällainen toteutus on kaiken kaikkiaan täysin ainutlaatuinen, kertoo Blockstore Groupin toimitusjohtaja Juha Maijala.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta ,
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)