Näin kansanedustajat äänestivät Wille Rydmanin luottamuksesta

Sosiaali- ja terveysministeri Rydman sai eduskunnan luottamuksen äänin 88–74.
Äänestystaulu eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 23. kesäkuuta 2026. LEHTIKUVA / JADE SILPO
Äänestystaulu eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 23. kesäkuuta 2026. LEHTIKUVA / JADE SILPO

Eduskunta äänesti tänään sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin (ps.) luottamuksesta.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä esitti Rydmanille epäluottamuslausetta. Epäluottamuslause liittyi sosiaali- ja terveysjärjestöjen STEA-avustusten myöntämiskriteereihin.

Äänestyksessä Rydmanin luottamuksen puolesta äänesti 88 kansanedustajaa. Epäluottamuksen puolesta äänesti 74 kansanedustajaa. Tyhjää äänesti 11 kansanedustajaa ja äänestyksestä oli poissa 26 kansanedustajaa.

Hallituspuolueista kokoomus, perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit äänestivät Rydmanin luottamuksen puolesta. Myös Timo Vornanen äänesti luottamuksen puolesta.

Oppositiopuolueista SDP, vihreät, keskusta ja vasemmistoliitto puolestaan äänestivät epäluottamuslauseen hyväksymisen puolesta.

Tyhjää äänestivät RKP:n eduskuntaryhmä, kokoomuksen eduskuntaryhmästä määräaikaisesti erotettu Pihla Keto-Huovinen ja Liike Nytin kansanedustaja Hjallis Harkimo.

Henrik Vuornoksen mukaan on tärkeää, että mahdollisimman moni nuori saa kartuttaa työkokemusta.
Hallitus päätti, että kansliapäälliköistä koostuva työryhmä tekee kriteereistä esityksen.
Miapetra Kumpula-Natri on valittu Teknologiateollisuuden johtajaksi.
Mainos