Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltolan mukaan Venäjän aloittama laaja hyökkäyssota Ukrainassa tekee itärajan aidan rakentamisesta ajankohtaisen.
– Aikaisemmin Suomea ei suoraan uhkailtu kiusalla. Nyt sitä on kuultu. Rajan hallinta tämän kiusan kohdalla on varsin järkevää. Kukaan ei ole puhunut aidalla tankkien torjumisesta, Aaltola toteaa Twitterissä.
Aaltola kommentoi Ilta-Sanomien lokakuussa julkaisemaa juttua, jossa Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksen professori Jussi P. Laine kuvaili hanketta “järjettömäksi”.
– Minulle on jäänyt epäselväksi, että mikä nyt on se varsinainen syy ja peruste raja-aidalle. Pääministeri Sanna Marinin (sd) mukaan perusteet kyllä löytyvät, Laine sanoi IS:lle.
Mika Aaltola ei avaa tarkemmin, mitä hän tarkoittaa ”kiusalla”. Keväällä ajatus aitahankkeesta lähti kuitenkin liikkeelle siksi, että Venäjän pelättiin käyttävän kolmansien maiden kansalaisia, kuten turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia, poliittisena painostuskeinona.
Suomessa tästä nähtiin esimakua, kun Venäjältä lähetettiin yllättäen turvapaikanhakijoita Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikoille talvella 2015–2016.
Kuuden miljoonan euron rahoitus pilotille
Hallitus esittää tämän vuoden neljännessä lisätalousarviossa kuuden miljoonan euron rahoitusta itärajan esteaidan pilotointiin. Lisäksi hallitus esittää 139 miljoonan rahoitusta itärajan esteaidan tärkeimpien kohdealueiden toteuttamiseen.
Rajavartiolaitos on käynnistänyt pilotoinnin hankinnan sekä seuraavan vaiheen suunnittelun.
– Pilotoinnissa testataan hankkeen toimeenpanoa rakentamalla noin kolmen kilometrin mittainen esteaita Pelkolaan Imatran rajanylityspaikan molemmin puolin, Rajavartiolaitoksen esikunnan teknillisen osaston päällikkö, prikaatikenraali Jari Tolppanen sanoo tiedotteessa.
Pilottiaidan rakentaminen tapahtuu ensi keväänä. Pelkolan lisäksi pilotin aikana rakennetaan noin 200 metrin mittainen esteaita Immolan varuskunnan alueelle. Tätä hyödynnetään myös valvontatekniikan testialueena.
– Esteaita on kokonaisuus, joka muodostuu aidasta, viereisestä tiestä ja teknisestä valvonnasta. Aita tulee olemaan kolme metriä korkea. Aidan välitön läpäiseminen, ylittäminen ja alittaminen on estetty, toteaa Rajavartiolaitoksen hankepäällikkö Ismo Kurki.
En innostuisi haukkumaan hanketta järjettömäksi. Sota akutisoi tilanteen. Aikaisemmin Suomea ei suoraan uhkailtu kiusalla. Nyt sitä on kuultu. Rajan hallinta tämän kiusan kohdalla on varsin järkevää. Kukaan ei ole puhunut aidalla tankkien torjumisesta. https://t.co/Lf9izkZP5o
— Mika Aaltola (@MikaAaltola) November 18, 2022
Itärajan esteaidan pilotti rakennetaan Pelkolaan Imatran rajanylityspaikan molemmin puolin. Noin kolmen kilometrin pituisen pilottiaidan rakentaminen tapahtuu keväällä 2023.
Lisätietoa tiedotteessa:https://t.co/Wdjd6ZEPvc
— Rajavartiolaitos (@rajavartijat) November 18, 2022





