Ainakin kuusi siviilialusta, mukaan lukien kaksi Molslinjenin matkustajalauttaa menettivät viime vuoden lokakuun 3. päivänä yllättäen GPS-satelliittipaikannussignaalinsa Tanskan Iso-Beltin salmen alueella. Alukset eivät kyenneet noin kymmeneen minuuttiin seuraamaan omaa tai muiden alusten sijaintia AIS-järjestelmän avulla. Tanskalaismedia Politikenin hankkimien Tanskan laivaston asiakirjojen perusteella kyse oli massiivisesta GPS-häirinnästä, joka ulottui 50 kilometrin säteelle ja 30 kilometrin korkeuteen alkupisteestään. Kaiken keskellä oli kaksi venäläistä sotalaivaa.
Asiasta tässä kertovan Berlingsken mukaan häirintätapaus on Tanskan historian mittavin. Viranomaisraportin mukaan häirinnän vaikutusalueen keskipisteessä kulkivat Steregushiy-luokan venäläiskorvetit Stoikiy ja Soobrazitelny. Venäläislaivoja saattoi tuolloin tanskalainen partioalus Nymfen. Senkin sijainnin ilmoittava AIS-signaali katosi, kun häirintä alkoi.
Tuolloin asiasta ei kerrottu julkisuuteen. Politiken puhuu otsikossaan suoraan tapauksen ”peittelystä”.
– Tämä vaati sen luokan kalustoa, jota on tavallisesti vain valtiotason toimijoilla. Kyse on niin valtavasta häiriöstä, että tämä näyttää häirinnältä, jota käytetään yleensä konfliktialueella vihollisen häiritsemiseen tai sotilaskohteiden suojeluun, Tanskan teknillisen korkeakoulu DTU:n tutkija Søren Skaarup Larsen sanoo Politikenille.
Haastateltujen asiantuntijoiden mukaan lento- ja meriliikennettä häiritään Tanskassa ja muuallakin Euroopassa eikä tähän ole varauduttu riittävästi. Tapausta pidetään esimerkkinä Venäjän hybridisodasta.
Satelliittipaikannusjärjestelmien häirintään ja sen vaikutuksiin perehtynyt London Economics -konsulttiyhtiön avaruusosaston johtaja Rasmus Flytkjær muistuttaa, että iso osa kriittisestä infrastruktuurista on sidottu GPS-järjestelmään.
– Emme ole ottaneet huomioon, että järjestelmä on hyvin haavoittuvainen. Ongelmasta tulee erityisen vakava, jos GPS-signaaliin isketään samaan aikaan, kun tapahtuu jotakin muuta suurta ja odottamatonta, kuten esimerkiksi Field’sin isku [ostokeskuksessa Kööpenhaminassa viime vuoden heinäkuussa tapahtunut ammuskelu], Flytkjær sanoo Politikenille.
Tanskan viime syksyn GPS-häirintä tapahtui vain viikko sen jälkeen, kun Itämeren Nord Stream -kaasuputket räjäytettiin.
LUE MYÖS:
GPS-häirintä räjähti Norjassa Suomen rajalla: Matkustajakoneet raportoivat 27 häiriötä kuukaudessa
Pimeitä laivoja, sota-aluksen mysteeritehtävä ja valtavia räjähdyksiä – Tämä kaikki Nord Streamista nyt tiedetään
Russian corvettes 545 Stoikiy og 531 Soobrazitelny most likely responsible for GPS/AIS jamming covering a 50 x 30 km area in the Danish Great Belt strait during 10 minutes in early October 2022 – about one week after the #Nordstream pipeline attackshttps://t.co/ub9q293LJ2
— Hans Tino Hansen (@HthHans) January 12, 2023