Pohjois-Norjassa Suomen ja Venäjän rajalla sijaitsevalla Finnmarkin alueella on havaittu poikkeuksellisen paljon häiriöitä GPS-satelliittipaikannuksen toiminnassa. Tätä kuvataan suureksi ongelmaksi ilmaliikenteelle.
Asiasta tässä uutisoivan Independent Barents Observerin mukaan lentäjät ovat raportoineet häiriöitä niin Finnmarkin itä- kuin länsiosissakin. Tällä perusteella on lähes mahdotonta, etteivätkö häiriöt olisi ulottuneet Suomenkin alueen puolelle.
Jutussa todetaan suoraan, että kyse on Venäjän Kuolan niemimaalta tulevasta häirinnästä.
Paikallislentoyhtiö Widerøen edustaja Catharina Solli sanoo iFinnmarkille, että yhtiön pilotit ovat menettäneet GPS signaalin lennolla 17 kertaa marraskuussa ja peräti 27 kertaa joulukuussa. GPS-ongelmia on aiemmin raportoitu hänen mukaansa pari kertaa viikossa vuodesta 2018 alkaen. Nyt tilanteen kuvataan ”eskaloituneen valtavasti”.
Independent Barents Observerin jutussa viitataan myös tästä löytyvään Faktisk Verifiserbarin artikkeliin. Siinä kerrotaan Norjan viestintäviranomainen Nkomin selvityksestä, jonka mukaan itäisessä Finnmarkissa oli GPS-häiriöitä 81 päivänä tämän vuoden tammikuun 1. päivän ja marraskuun 16. päivän välillä.
Huomionarvoista on, että tammikuussa ja helmikuussa ei raportoitu lainkaan häiriöitä. Maaliskuussa häiriöitä oli kuitenkin seitsemään otteeseen. Sen jälkeen niitä on ollut tarkasteluvälillä viidestä kolmeentoista kuukaudessa. Venäjä aloitti täysimittaisen hyökkäyssotansa Ukrainassa helmikuun 24. päivänä.
Venäjän GPS-häirinnän todetaan nyt kohonneen tasolle, jollaista ei ennen ole nähty. Tämän arvioidaan johtuvan Engelsin ja Kurskin lentotukikohtiin Länsi-Venäjällä joulukuun alussa kohdistuneista ukrainalaisista lennokki-iskuista.
Verkkouutiset kertoi vuonna 2018 toden teolla alkaneesta ilmiöstä alta löytyvässä jutussa.
LUE MYÖS:
Venäjän GPS-häirintää Suomessa jo viime vuonna? Näin Norja kertoi (VU 16.11.2018)