Autoja parkkihallissa. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Maksaisitko virheellisen pysäköintimaksun? Moni tekee niin

Etenkin hyvätuloiset kokevat valittamisen liian vaivalloiseksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Raha ratkaisee, kuka jaksaa riitauttaa yksityisen pysäköinninvalvontamaksun.

Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n teettämä tutkimus paljastaa selvän yhteyden tulojen ja valitushalujen välillä. Tutkimuksen mukaan yli 75 000 euroa vuodessa ansaitsevista lähes kolmasosa (31 prosenttia) pitää valvontamaksun reklamointia niin työläänä, että maksaa mieluummin jopa virheelliseksi kokemansa maksun. Alle 20 000 euroa vuodessa ansaitsevista joka viides (20 prosenttia) ajattelee samoin.

Tiedot käyvät ilmi Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin autoilijoiden suhtautumista väitteeseen: ”Pysäköintivirhemaksun reklamointi on niin työlästä, että maksan mieluummin jopa virheelliseksi kokemani maksun kuin teen siitä reklamaation.” Kyselyyn vastasi tuhat Suomessa asuvaa 18–75-vuotiasta henkilöä.

Kyselyssä 50 001–75 000 euroa ansaitsevista neljä kymmenestä on samaa mieltä esitetyn väitteen kanssa. Vielä varakkaammista, 75 001–100 000 euroa tienaavista vajaa kolmasosa yhtyy väitteeseen.

Keskivertoautoilijan mielestä reklamointi ei ole niin vaikeaa

Keskimäärin tutkimukseen osallistuneet autoilijat eivät pidä reklamointia kovin vaikeana. Useampi kuin joka kolmas (36 prosenttia) kaikista vastaajista torjuu väitteen siitä, että reklamointi olisi ylitsepääsemättömän työlästä.

SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta kertoo, että yksityiset pysäköinninvalvontayhtiöt ovat pyrkineet tekemään reklamoinnista sujuvaa. Suuri osa yrityksistä tarjoaa autoilijoiden käyttöön järjestelmän, jonka kautta reklamointi onnistuu nopeasti ja helposti. Osalla SPATY:n jäsenyrityksistä reklamaation voi lähettää sähköpostitse.

– Yhdistyksemme jäsenyrityksissä reklamaatiot otetaan vakavasti. Kaikki reklamaatiot käsitellään saapumisjärjestyksessä suhteellisen nopeasti, parhaimmillaan muutamassa päivässä, ja jokainen reklamaation tekijä saa reklamaation käsittelijältä juuri hänen tapaukseensa räätälöidyn vastauksen, Metsäranta sanoo tiedotteessa.

Metsärannan mukaan digitaalisissa järjestelmissä autoilija pääsee näkemään kaikki tapaukseensa liittyvät valvontakuvat, mikä parantaa valvontamaksun saaneen oikeusturvaa. Jos valittaja on tyytymätön saamaansa vastaukseen, asian tarkastaa vielä kerran eri käsittelijä.

Ammatti vaikuttaa reklamointihalukkuuteen

Myös ammattiryhmien välillä on selviä eroja suhtautumisessa reklamaation tekemiseen. Työntekijöistä ja eläkeläisistä lähes joka kolmas pitää reklamointia niin työläänä, että maksaa mieluummin virheelliseksi kokemansa maksun.

Johtavassa asemassa toimivista 61 prosenttia ja ylemmistä toimihenkilöistä lähes kolmasosa (32 prosenttia) yhtyy väitteeseen. Opiskelijoista sen sijaan suurin osa on eri mieltä.

– Opiskelijat ovat tottuneita taistelemaan oikeuksistaan ja heillä on usein vähemmän resursseja mutta enemmän energiaa reklamoida. Eläkeläisillä taas ei ole samanlainen kiire reklamoimaan, Metsäranta sanoo.

Koulutus näkyy siinä, kuka maksaa virheelliseksi koetun maksun valittamatta

Koulutustasokin vaikuttaa autoilijoiden reklamointihalukkuuteen. Korkeasti koulutetut ovat selvästi halukkaampia riitauttamaan virheelliseksi kokemansa maksut kuin vähemmän koulutetut.

Peruskoulun tai ammatillisen koulutuksen suorittaneista reilu neljännes ajattelee, että maksaa vaikka virheelliseksi kokemansa maksun. Korkeakoulutetuista noin joka kolmas ajattelee samoin.

– Koulutus antaa valmiuksia käyttää erilaisia järjestelmiä ja rohkeutta vaatia omia oikeuksia. Korkeakoulutetut tietävät, miten kirjoittaa reklamaatio ja mihin vedota. Heillä on myös usein parempi luottamus siihen, että heidän äänensä kuullaan, Metsäranta arvioi.

SPATY ry kartoitti suomalaisten näkemyksiä pysäköintivirhemaksun reklamoinnista valtakunnallisella kyselytutkimuksella toukokuussa. Tutkimusyhtiö Bilendin toteuttamaan sähköiseen kyselyyn vastasi tuhat Suomessa asuvaa henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista 14 prosenttia eli runsas kymmenesosa vastasi, ettei omista autoa tai asia ei koske heitä. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia.

Poimintoja videosisällöistämme

Näin teet reklamaation valvontamaksusta

– Pysäköinninvalvontamaksusta voi reklamoida ainoastaan kirjallisesti. Reklamointi tapahtuu kirjallisessa muodossa autoilijan oman oikeusturvan takaamiseksi.

– Kirjallisen reklamaation voi jättää netissä tai sähköpostilla.

– Digitaalisessa järjestelmässä autoilija voi kirjautua sisään asianumerolla ja auton rekisterinumerolla.

– Reklamaatio käsitellään usein muutamassa päivässä. 
– Valvontamaksun mitätöiminen ei ole itsestäänselvyys. Valvontamaksuja kirjataan vain aiheesta ja tilanteista otetaan aina valokuvat. Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöidään aina.

Lähde: SPATY ry

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)