Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) väläyttää uutta tulosidonnaista romutuspalkkiota, joka tukisi pienituloisten autohankintoja ja mahdollistaisi myös käytetyn auton oston, kertoo Uutissuomalainen.
– Tämä tulosidonnainen romutuspalkkio on riippuvainen siitä, saammeko EU:n sosiaalisesta ilmastorahastosta rahoitusta. Sen toteutuminen edellyttää myös kansallista rahoitusta valtion budjettiin. Mistään rahoituksesta ei toistaiseksi ole päätetty, Ranne sanoo.
Kyseinen käytettyjen autojen romutuspalkkio on mukana heinäkuun alussa julkaistussa hallituksen Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa. Uudella tulosidonnaisella romutuspalkkiolla voisi vuosina 2027–2032 hankkia nollapäästöisen, uuden tai käytetyn auton romutettavan suurempipäästöisen auton tilalle.
Hallitus ottaa ensi vuoden alussa käyttöön 2000-2500 euron romutuspalkkion. Tämän palkkion saa, jos luopuu vähintään 10 vuotta vanhasta autosta ja hankki tilalle uuden vähäpäästöisemmän auton.
Hallituksen ilmastopolitiikan suunnitelmassa todetaan, että käyttöön ensi vuoden alussa tuleva romutuspalkkio tukee hyvä- ja keskituloisten autohankintoja, mutta ei pienituloisten.





